Bejárat > Eset-tanulmányok > Benzinszűrő…

Benzinszűrő…

2011. december 12.

Végy egy sima egyszerű papír benzinszűrőt, használd egy-két évig, majd csodálkozz, hogy miért nem akar átmenni rajta a benzin…

BenzinszűrőAmikor összeraktam az XR2-esem benzinellátását, úgy voltam vele, hogy jobban hiszek a papírbetétes szűrőknek, mint a nagyon finom fémszitás szűrőknek. Akkor nem tudtam indokolni, de jobb félni, mint megijedni. Nemrégiben akartam leereszteni a tankból az üzemanyagot, így lekötöttem a karbikat a benzincsövekről és úgy nyomattam ki a jó kis Pierburg, kisnyomású villanyos benzinpumpámmal a tankbéli üzemanyagot. De nem értettem, hogy mi a baj, mert alig akart jönni a cső szabadon lévő végén a nafta. Már azt hittem, hogy alig 10ekm alatt tönkrement az AC-m. De ez akkor sem megfelelő tünet, mivel akkor max a nyomást tudná nehezebben felépíteni, de a szállítása nem kellene, hogy ilyen mértékben csökkenjen. Akkor pedig szűk keresztmetszet van valahol a rendszerben…

Elkezdtem visszabontani a rendszert, hogy kizárjam a lehetséges dolgokat, de mivel pókok nem nagyon tudnak befészkelni a rendszerbe, ezért kizárásos lapon vagy a benzinszűrő, vagy az AC, vagy a visszacsapószelep körül lehet gond. Első körben lekötöttem a benzinszűrőt és azonnal úgy ömlött a benzin a csőből, hogy még én is meglepődtem…

Innentől már szinte kitalálható volt, hogy a sima egyszerű szűrőcserével nem elégedtem meg; kíváncsi voltam rá, hogy mi is okozta ezt? Már korábban is furcsállottam, hogy a szép világos sárga szűrőpapír miért színeződött el, miért sötétedett be, de gondoltam, hogy biztosan valami vegyi folyamat következménye. De ezek szerint talán még sem? Szétfűrészeltem a szűrő házát és elsőre még fel sem tűnt semmi, amíg ki nem száradt a szűrőbetét.

Benzinszűrő...

Benzinszűrő...

Még itt sem volt semmi túlzottan feltűnő, habár a képet kinagyítva elég jól látszik az a finom lerakódás a szűrő felületén. A meglepődés igazából akkor jött, amikor kifordítottam szűrőbetétet: ugyanolyan sárga volt a papír, mint amilyen újkorában. Érdemes jól megnézni a képeket…!

Kívülről-belülről...

Kívülről-belülről...

Tehát az elszíneződés nem volt más, mint lerakódás, vagyis kosz. Ez nagyon szépen látszik a fenti kép baloldalán is, ahol a papírt fejjel lefelé fordítva a lerakódás egy része lepergett az asztalra…

Nos, a legutolsó információim szerint a kútnál kapható üzemanyagokat jelen pillanatban 10 mikronra szűrik. Ez pedig, amit itt láttok, úgy vélem, nem más, mint az üzemanyagokban lévő kosz 10 mikronnál kisebb szemcseméretű része. Ezt a méretet már úgy gondoljuk, annyira kicsi, hogy nem látjuk, de ha számszerűsítjük, akkor ez kb. a hajszál negyede, ötöde. Az pedig még bőven szabad szemmel is látható.

PD TDI

PD TDI

S miért is érdekes ez, ami miatt szántam rá egy posztot? Ezt a méretű koszt a karburátoros motorok üzemanyag-ellátó rendszereiben még a legszűkebb keresztmetszetet képviselő 0,4-0,5mm-es alapjárati benzinfúvókák is kiröhögik, nemhogy bármi más, ami utána található. Még az injektoros Otto-motoroknál sem hiszem, hogy fennakadásokat szülne. Ellenben a modern Diesel-motorok, valamint a közvetlen befecskendezéses Otto-motorok nagy nyomást előállító alkatrészei számára már annál érdekesebb, hiszen nem ritkák a pár mikronos illesztések.  És ebbe az illesztésbe pedig egy, a rés méretével összevethető méretű kosz kerülvén biza nem sok jót jelent. Rövidre fogva, gondolom látható az összefüggés az üzemanyagok szennyezettsége és modern Diesel-motorok üzemanyag-rendszereinek sokszor problémás és annál drágábban javítható meghibásodásai között. Ne sajnáljuk a pénzt a gyakoribb szűrőcserére és a jobb minőségű szűrőre - megtérül…

– Geree –

Geree Eset-tanulmányok , , , ,

Hozzászólások lezárva