Bejárat > Eset-tanulmányok > LPG + olcsó olaj…

LPG + olcsó olaj…

2011. október 22.

Ha valaki kérdezi tőlem, hogy a gázüzemnek milyen hátrányai vannak, mindig mondom, hogy amíg a benzin egy viszkózus folyadék, s mint ilyen, képes kenni is, addig a gáz sajnos ilyenféle kenéssel nem tud szolgálni. Ha tehát nem arra tervezték a motort, hogy “szárazon” járjon, akkor biza a motor azon részei, amelyek kenéséül a benzin szolgál, azok az LPG-vel sajnos gyors kopásnak indulnak…

Lapi barátom mesélt már sokat a szerencsétlen 1.6-os CVH-motoros Sierrájáról, s hogy mennyi gondja volt vele már. Egy döglött hintalóban sincs túl sok erő, de szerencsétlen autó még ezt is alul tudta múlni. Egy jobbfajta felüljáróra már csak nagy lendülettel, vagy haragos egyesbe való visszaváltással tudott rákanyarodni…

Lapi most elégelte meg ezzel a motorral való küszködést, szétborította. Én pedig kapva kaptam az alkalmon, hiszen tudtam, hogy gázüzemű volt az autó, nagyon kíváncsi voltam, hogy mit is mutat a motor belülről. A motor leglényegesebb részei gyűrűk voltak, azon belül is a felső, a kompressziógyűrű, így első körben ezt vizsgáltam meg, de persze nem maradhatott ki a többi sem!

LPG hatása

LPG hatása

Szétszedés után visszatettem egy kompressziógyűrűt a hengerbe, kíváncsi voltam  hézagára. Az új hézagot 0,2-0,3mm-ben határozza meg a gyár, s az 1mm körüli hézag már erősen kopottnak tekinthető. Itt, miután beletettem a gyűrűt a hengerbe, ránézésre sem kellett a hézagmérőzéssel szórakozni, rögtön mérhettem tolómérővel! :D
Most már nem csigázom tovább a kedélyeket, a hézag 2.55mm volt! S bár a hengerkopást ugyan nem mértem ki, bár talán érdekes lett volna, azért az nem keveset árult el róla, hogy a FHP-ban a hengernek olyan válla volt, hogy a klasszikussá vált NDK-s úszónők is megirigyelték volna. Konkrétan nem csak egyszerűn tapintható volt, hanem a körmöm elakadt benne!

Ha már itt voltunk, megmértem a második, vagyis az olajlehúzó gyűrűt is, ennek “csak” 1.9mm volt a hézaga. Tehát ez indokolta az autó magas olajfogyasztását is. De mivel a második gyűrű az olajlehúzó, ezért arra már vajmi kevés hatása van a gáznak, hisz ezt nem a benzin, hanem az olaj keni. Kiderült közben, hogy az előző tulajnál olcsó olajok kerültek az autóba, így tudta nélkül is a legrosszabbat tette, amit egy motorral tenni lehet: olcsó olaj + LPG. De ha már itt voltam, akkor meg szerettem volna mérni a harmadik, vagyis az olajáteresztó gyűrűt is. Ez a gyűrű háromrészes kivitelű, vagyis két vékony gyűrűből és egy őket a hengerfalnak feszítő rugóból áll. Tehát önmagában a harmadik gyűrűnek nem sok feszítőereje van a rugó nélkül, de annyi azért illene, hogy magában ott maradjon a hengerben. Hát amikor ezt megpróbáltam, eme érdekes jelenség részesei lehettünk:

S bár az előző gyűrűket látván, nem lepett meg igazán, de azért mégiscsak érdekes volt. Tehát most már bizonyítékkal is alá tudom támasztani az általam eddig állítottakat…

Konklúzió: az LPG gáznemű közeg lévén a kenőképesség hiányában erős kopásokat indít a motor azon alkatrészeiben, amelyeket a benzin általi kenésre terveztek. Ez legjelentősebb módon a felső gyűrűknél tapasztalható, de nem kevésbé hanyagolható el a szívóoldali szelepülék és a szeleptányér sem. Tehát utólagos LPG-sítésnél mindenképpen számolni kell a motor kopásából fakadó pluszköltségekkel, illetve gázos autó vásárlásakor is erősen számítani kell egy ilyen tünetből fakadó igen költséges nagyjavításra…

– Geree –

Geree Eset-tanulmányok , ,

Hozzászólások lezárva