Bejárat > 2011.02 - Capri YB Cosworth - Krad > Hengerfej - Összerakás

Hengerfej - Összerakás

2011. szeptember 7.

Nos, még ha lassan is, de legalább bizonytalanul, egyre inkább összeállni látszik a motor, s ezen belül a hengerfej. Sajnos a nyári szünetelések, illetve még inkább a bokatörésem miatti szobához-kötöttségem most nagyon hátráltat a haladásban, de azért amit lakáson belül meg tudok oldani, azt csinálom!

Egy kis nyári szünetelés két héttel elcsúsztatta a szelepesztergálást és az emiatti HF-gépmunkákat, de ezen nem múlhat az, hogy jó legyen a motor! Havassy Péter közreműködésében elkészült a szelep-esztergálás is, szép lett!

Kipufogószelep

Kipufogószelep

Érdemes megfigyelni, hogy milyen szép lágy a geometria! A tányér felső felülete és az élszalag között sincs átmenet, egy folyamatos ívből áll össze, amelyre lett végül az élszalag ráköszörülve. Sokba van már nekünk ez a kipufogó-oldali szelep szárának 1mm-es csökkentése, de a kiküszöbölendő problémákon túl szerzett további előnyök végett remélem mondhatjuk, hogy megérte…! :D

Így végre eljutottunk összerakás fázisába is! Nem nagy meló, de már vártam ezt a pillanatot, amikor végre így láthatom a hengerfejet!

Hengerfej-összerakás

Hengerfej-összerakás

Közben kimértem a szeleprugókat is, valahol 13mm-es emelésnél ülnek össze koppra, így a 10.6-os emeléssel szerencsére még bőven messze vagyunk a késélen táncolástól. :D

Aztán ha már elkészültek a vezérműtengelyek is, azokat is belepróbáltam a helyükre. Megnézni, hogy stimmel-e minden átmérő, hosszúság, pozíció, stb. Egy dologra voltam nagyon kíváncsi, mégpedig arra, hogy a 1.5mm-rel nagyobb bütyökmagasság végett egyrészt tényleg elfér-e a bütyök a hengerfej-öntvénytől, másrészt még véletlenül sem fut-e le a szelepemelőről. Azt hiszem, jók voltak az előzetes méricskéléseim, számítgatásaim…

Épp elfér...

Épp elfér...

Pont elég...

Pont elég...

.

A régi hidrotőkék a kibelezésen túl még a beépítés előtt kaptak egy kis felújítást, átalakítást. Az átalakítás annyit jelent, hogy a hidrotőke olajellátására szolgáló furatot leforrasztottuk, mivel a továbbiakban már nem lesz szükség rá, és a szelepemelőben lévő több ccm-nyi olaj tömege se adódjon hozzá a szeleppel együtt mozgó tömeghez. Másrészt pedig kapott egy felületi síkköszörülést, nehogy az esetlegesen egyenetlen felület egye majd meg a drága vezérműtengelyünket. Habár a bütyök nitridálva lett, ami nagyon jó keménységet ad, de azért nem kísértjük az ördögöt! Beépítés előtt még egy gyors ellenőrzés, hogy nem fut-e le a bütyök a szelepemelőről:

Szelepemelő

Szelepemelő

Két dolog látszik jól a friss, bejáratlan felületen. Egyrészt a bütyöknek a szelepemelőhöz képesti dezaxiálása, hogy a bütyök forgassa azt az egyenletes kopás végett. Másrészt pedig a lényeg, hogy nem fut le a bütyök az emelőről: tény, hogy a bal alsó sarokban relatív jól látható, hogy közel van a széléhez, nincs 1mm a lefutásig, de még épp nem. Megnyugodtam, kezdődhet a szelephézagokkal való hosszas szöszmötölés, az egyes távtartók méretre alakítása! Ez a következőképpen történik:

  • Referenciadarab elkészítése
  • Ezzel egyesével végigmérni az összes szelephelyet 0.01mm pontossággal
  • Ezzel a mért értékkel kiszámolni az adott szelephez tartozó hézagolómagasságot
  • Méretre köszörülni a hézagolókat
  • Bepróbálni a helyükre és bízni benne, hogy nem számoltam el semmit.

A mérés időigényéhez persze hozzá tartozik az is, hogy a vezérműtengelyt minden egyes méréshez az összes csapágyfedelével le kell húzni a névleges nyomatékával, különben nem lesz jó a végleges hézag mért hézaghoz elkészített távtartóval. Elég sziszifuszi meló, az első szelephézag beállításakor legalábbis mindenképpen. És persze óvatosan kell azzal a köszörüléssel is bánni, mert ha nagy lett a hézag, akkor előjön a mondás, hogy “már kétszer vágtuk, mégis rövid”, ami csak új közdarabok pótlásával orvosolható.

Később már persze sokkal egyszerűbb dolgunk lesz a hézagolással, hiszen egy adott szelepnél az adott szelephézaghoz tartozik egy adott magasságú hézagoló, ebből már könnyű pár századot leköszörülni…

Folyt. köv. a kipufogóval és a periféria beépítésének a problémáival.

– Geree –

Geree 2011.02 - Capri YB Cosworth - Krad , ,

Hozzászólások lezárva