Bejárat > 2011.02 - Capri YB Cosworth - Krad > Hengerfej - Folytatás

Hengerfej - Folytatás

2011. július 14.

Az elmúlt időszakban az alkatrészek megérkezéséig/elkészültéig egy kis várakozásra kényszerültünk, de a minap végre mindent kézhez tudtunk venni, úgyhogy végre újult erővel vethetjük bele magunkat az építésbe!

Havassy tengelyek

Havassy tengelyek

Az első és talán legjelentősebb momentum, hogy elkészültek az egyedi vezérműtengelyek. A bőven 10 feletti emelés végett kellett egy kicsit okoskodni, hogy a bütyök még el tudjon fordulni a hengerfejben, illetve nehogy lefusson a szelepemelőről. Így a gyári bütyök-alapkörtől is el kellett térjünk, ezt is kisebbre vettük.

Aztán megérkezett a várva-várt csomag a Schrick-től is, tele mindenféle csemegével. Az első a szelep-előgyártmány. Sajnos az előzőekben a HF-ben lévő szelepekkel kapcsolatban felmerült a kérdés, hogy vajon milyen anyagból van. Bejó Laci egy beszélgetésünk alkalmával mesélte, hogy korábban egy Lada szelepnél próbáltak a szárátmérő csökkentésével redukálni a szelep tömegén, amivel csak egy baj merült fel, a keménység. Az egyszerűbb szelepek kvázi standard acélból vannak és a felületükön kapnak egy speciális eljárást (edzést és/vagy bevonatot) amivel a kéreg egyrészt kellően kemény lesz, másrészt pedig ez a szilárdságon is jelentősen javít. Tehát amíg a gyári állapotában kerül beépítésre addig nincs gond, csak ha leköszörüljük róla a kérget. Laciék egyszer megmérték, és míg a kéreg ca. 50HRC keménységű volt (golyóscsapágy 55-58HRC), addig a leköszörülést követően már csak 24HRC lett a mérés eredménye, ami már csak valami sima, kezeletlen acélnak felel meg.

Szóval nem volt más választásunk, mégiscsak új szelepet kellett rendeljünk a kipufogóoldalra, ami viszont már végig minőségi anyagból készül, nem csak a kéreg kemény. A Schrick-nek ilyen szelep-előgyártmánya is volt; a szárátmérő mm-es lépcsőkben választható, míg a tányérátmérő is 30 és 55 között, és nem utolsó sorban még az anyagot is meg lehetett választani, hogy minőségi vagy pedig Nimonic anyagból szeretnénk. Az ilyet már szeretem, amikor van miből LEGO-zni! :D

Szelep-előgyártmányok

Szelep-előgyártmányok

Hogy milyen sokat képes nőni az ember bizalma egy céggel szemben a csomagolás láttán. Nyugodtan küldhették volna zacskóban is, semmi baja nem lett volna a szelepeknek, de így azért mégiscsak sokkal komolyabbnak benyomást keltenek!

Most már csak ezeket a szelepeket kell készre munkálni és egy újabb szintet léptünk át. A tányéroknak végleges alakot megadni, majd a megfelelő átmérőre esztergálni, az ékhornyokat rátenni oda, ahova szükségünk van, méretre vágni a szárát és már kész is! Ezzel a szelep-előgyártmányból való kiindulással egészen speciális helyzeteket is meg lehet oldani, kifejezetten tetszik!  Összehasonlításképpen készítettem egy képet a leendő és régi szelepről.

A leendő és a régi

A leendő és a régi

A következő dolog a rugó. A nagyobb emelést csak vékonyabb szálátmérőjű rugóból lehet megvalósítani, de ez viszont eleve gyengébb rugót is jelentene, tehát így alakult ki a duplarugós koncepció. Ki is választottam a Schrick kínálatából a számunkra megfelelő geometriájút, s a csomagban ezek is megérkeztek.

Szeleprugók

Szeleprugók

És már csak egy kis ínyencség maradt hátra, a hidrotőke-átalakító. Szerencsére ilyen is létezik és nem kellett kitalálni. Méricskéltem, számolgattam, kitaláltam, hogy milyen méretűre lesz szükségünk és már jött ez is a postával. :D

Hidrotőke-átalakító

Hidrotőke-átalakító

Ezzel a megoldással egyrészről könnyebb lett a szelepemelőnk, mintha a felülről lapkás megoldást választottuk volna; másrészt a bütyök számára használható átmérő is megmaradt ø35-ös, úgyhogy a sokezer km-enkénti szelephézag-állítás körülményessége itt már szerencsére jóval kisebb súllyal szól csak bele a dolgokba azokkal az előnyökkel szemben, amit ezáltal nyertünk! :D

Most irány a gépműhely és ha a szelepek elkészültek, és a vezetőket is kicserélték hozzájuk, akkor végre kezdődhet a hengerfej összerakása is! :D

– Geree –

Geree 2011.02 - Capri YB Cosworth - Krad , , ,

Hozzászólások lezárva