Bejárat > 2010.01 - Fiesta XR2 - Geree > 19-re lapot húztam…

19-re lapot húztam…

2011. július 30.

A 11.5-es sűrítésű, benzinüzemre tervezett motor javítása úgy, hogy csak egy dugót cserélek, a dugó beszerezhetetlensége miatt nem volt megoldható. Kisebb sűrítésre visszatérni már az egyéb átalakítások végett nem volt lehetőség, így 19-re lapot húztam: ha már csak jóval kisebb vagy jóval nagyobb sűrítést tudok csinálni, akkor legyen jóval nagyobb, s kipróbáljuk az E85-üzemet! Így 14-re emeltem fel a sűrítést…

A korábbi dugótörést követő helyreállítás több fejfájást okozott nekem, mint gondoltam. Amik dugók bent voltak, azokhoz nagyon jó áron jutottam hozzá, s nem volt elhanyagolható az a részlet sem, hogy Mahle gyártmányúak. Szerencsére csak második túlméretesek voltak, ergo ha valami miatt később még fúrni kellene a blokkot, akkor még van hozzá efölötti túlméretű gyári dugó is.

De mivel a gyűrűgát leszakadása által maga a furat szerencsére nem sérült, így semmi gond, be kell menni a boltba és venni egyet. Hát ezt kissé naívan gondoltam, mivel nincs. Nem csak itthon, de egy pár telefon után kiderült, hogy Európában sincs. Hát itt már kezdtem egy kissé leizzadni. Heteken keresztül nézelődtem a neten, s kértem Süni-t is, hogy segítsen nekem ilyet keresni. Közben sikerült választ kicsikarni a Mahle-tól, hogy hol lehet ilyen. Nincs, sehol, de ha 200db-ot rendelünk, akkor legyártják. Na paff, akkor most mi legyen? Más gyártmányt nem teszek be a többi három mellé, de a négy dugó cseréje viszont egy 100eFt-os nagyságrendet képvisel, amit erősen nem terveztem be a családi költségvetésbe. És akkor az még csak nem is Mahle lenne…

1.6-os dugótető

1.6-os dugótető

Egyszer csak szólt Süni, hogy sikerült egy ilyet találnia, itt van a boltban! Gyorsan szaladtam is be, s látom, hogy ez nem teljesen az, magasabb a közepe. Akkor ez viszont az 1.3-asé lesz, aminek a furata és a HF-béli égéstér térfogata megegyezik az 1.6-oséval, csak a lökete kisebb és emiatt a dugója magasabb az azonos sűrítés elérése végett. De ez a dugó nekem sajnos nem jó…

Hazamentem, és addig agyaltam, míg az egyik este elindult a vezérhangya az 1.3-as dugóval. Heves számolgatásokba kezdtem, hogy az 1.3-as motorban milyen térfogatúnak kell lennie dugótetőnek és ha ezzel a dugóval rakom össze a növelt sűrítésű 1.6-ost, akkor az milyen sűrítési viszonyt fog szülni. Osztottam-szoroztam és egy 1:17 körüli érték jött ki. Hááát, ez egy utcai benzinesnek egy kissé erős…

Hevesen túrni kezdtem a netet, találok-e valamit a nagysűrítésű motorokról, és egy érdekes dolgot találtam. Igen, létezik még akár 17-18-as sűrítésű benzinmotor is, igaz, hogy a drag-sportban és alkoholüzemmel, ami mondjuk metanolt jelent. Hát utcára ez azért nem lenne alkalmas, de tovább keresve több olyan dolgot is találtam, hogy 14 körüli sűrítésű motorok léteznek, még benzinüzemmel is. Sőt, még ‘81-ben(!) a Jaguár készített egy 14-es sűrítésű prototípus-motort, s akkor még szó sem volt E85-ről. Tehát akkor nem lehetetlen a dolog! Közben találtam még infókat, a magasfordulatú speed-motorok erőművei is ehhez hasonló nagy sűrítéssel rendelkeznek, s azok is benzinüzeműek. Ezen felbuzdulva kapcsoltam össze az alkoholt és a nagy sűrítést, hiszen az etanol is nagyobb kopogástűrésű, mint a 100-as benzinek, ergo annak ellenére, hogy nem magasfordulatú motor létrehozása a célom, egy 14-es sűrítéssel és E85-tel összeállhat egy jó motor.

Mivel a számítgatásaimból az jött ki, hogy csak egy pár cm3-nyivel “több” az 1.3-as dugótető, mint ami az 1:14-hez kell, ezért vettem egy garnitúra 1.3-ast és elkezdtem mérni. Az első dolog a gyári dugótető térfogatának a pontos lemérése. Ez volt nem egyszerű, de végül gipszbe fordítottam a dugót és így már mérhető lett a térfogat.

CVH 1.3 dugótető

CVH 1.3 dugótető

Ebből a térfogatból, valamint a HF-béli égéstér térfogatából az jött ki, hogy ha leesztergáltatom a dugótető két oldalán lévő tarajokat és még egy pár tizednyit a tetőből, akkor kijön a 14-es sűrítés. Bejóék szépen meg is csinálták nekem, s a hajtókarokra való felfűzés után már majdnem csak a beépítésre vártak!

1:14-es CVH

1:14-es CVH

A dugótetőn elhelyezkedő tarajok eltávolításán túl még kapott a dugótető egy kis peremet is a palást mellett, többcélú megfontolásból. Egyrészt a síkolt HF miatt túl közel volt már a dugótető blokkból kijáró része a HF felületéhez és erről nem gondolom, hogy előnyünkre válna. Másrészt pedig ez a perem áramlástanilag legalább egy kis mértékben gátolja a gázok dugó melletti lejutását. Így egy kicsit talán csökkenthető egyrészt a kartergáz mennyisége is, valamint a gyűrűgát terhelése is. (Érdemes fent megnézni az eredeti dugótető kialakításánál és a gipszmintánál is, hogy a dugó kvázi szépen kúposan vezeti be a gázokat a dugó és a hengerfal közé).

Összerakás előtt még azért szépen felpolíroztam a dugótetőt, ezt is két okból. Egyrészt minden éles sarok egy kezdő törés. Másrészt pedig még ha az E85 nem is kormol annyira, mint a benzin, de minden koromlerakódás folyamatosan izzásban van üzem közben, és ez pedig a nagysűrítés mellett fokozottan jelent kopogásveszélyt.

Felpolírozva

Felpolírozva

Így összeállt egy új koncepció: a nagysűrítésű utcai E85-motor. Kezdődhet a periféria átállítása és a tesztelés!

– Geree –

Tetszik? Véleményeznéd? Netán kérdeznél?
Itt megteheted!

Geree 2010.01 - Fiesta XR2 - Geree , ,

Hozzászólások lezárva