Bejárat > 2010.02 - Escort XR3 - Schmidi > Motor-összerakás

Motor-összerakás

2011. június 19.

Nos, alkatrészek beszerezve, gépmunka készen, lassanként nekiállhatok végre összerakni a motort - jó lenne már minél hamarabb az utakon látni ezt a kis XR3-ast… :D

Összefűzésre készen

Összefűzésre készen

A motorblokk az összeépítés előtt a következő műveleteken esett át:
- blokktető síkolás
- hónolás

A blokktető-síkolással kiszedtük belőle a 30 évnyi megsüllyedést, kipúposodást és a korrózió által felületi egyenetlenségeket, így most már hengerfejtömítés körüli problémákra kell számítanunk. A hónolást pedig azért kapta, mivel a kopásokat illetően a fúrás nem volt indokolt, ellenben így a minimális alakhibákat, hordósodást, vállasodást) ki lehet szedni a hengerből. Ezzel persze tökéletes nem lesz a motor, hiszen 1-2 századdal a furat átmérője is nő, így az illesztés is nagyobb lesz, kissé zajosabban fog járni a motor, illetve a dugó nagyobb billegési mozgástere végett kopni is kissé jobban fog, de mivel még a hónolást követően is bőven a javítási méret alatt voltunk, megérte, hiszen ezzel azért legalább a henger-alakon javítottunk.

A hónolás egyébként nagyon szépen megmutatja az alakhibákat:

Vállasodás

Vállasodás

A FHP-béli átbillenésnél a gyűrűk mindig vállasra koptatják a hengerfalat. Itt most optikaliag még látszik ugyan, de ha jobban megnézzük, akkor a hónolás azért a fényes felületen is bele-belekarcolt a hengerbe, ami alapján azért azt mondhatjuk, hogy talán csak 1-2 századnyi váll marad benne felül (elhasznált motornál ez akár simán tizedes nagyságrendet is megüthet)

A hónolás még egy érdekes dolgot megmutatott: a motor sokat állt és ahol a gyűrű érintkezett a hengerrel, ott a pára által az idő vasfoga azért elkezdett dolgozni…

Gyűrűnyomok

Gyűrűnyomok

Közben a főtengely-köszörülés is elkészült, a csapágyak is megérkeztek, úgyhogy elkezdtem az összerakást.

Első lépések

Első lépések

Egy ilyen kétes előéletű motornál már semmit sem bíztam a véletlenre: mielőtt az olajpumpa felkerült volna, még azt is szétszedtem, leellenőriztem és átmostam.

Korai, fogaskerekes olajpumpa

Korai, fogaskerekes olajpumpa

A dugók felfűzése a következő lépés. A dugók elmosását követően még egy érdekes dologra lettem figyelmes…

Ez biza összeért...

Ez biza összeért...

Nem örültem neki, hiszen ez azt jelenti, hogy a dugócserés “felújítást” követően vagy a vezérlést rakták össze rosszul, vagy sikeresen elszakították a szíjat. Elég hányatott sorsú ez a motor… :-/

Ha viszont egy ilyen nyom látszódik a dugón, akkor gyorsan gyűrűhorony-ellenőrzés: szerencsére nem nyomódott meg.

A felfűzés előtt persze még a gyűrűhézagot is leellenőriztem, nincsenek-e túlzottan megkopva. A dugók állapotából következtetve valószínű semmi gond nem lehet velük, de láttunk már karón varjút…

Gyűrűhézag: O.K.

Gyűrűhézag: O.K.

Arra számítottam, hogy  kopottabb hengerfal miatt esetlegesen nagy lehet a hézag, de megmérve gyönyörű szép, 0,2mm-es hézag adódott ki, ami az új motornak megfelelő érték. Kiváló!
(Vagy még sem…? Ennek később lesz jelentősége…)

Hát ha eddig megvagyunk, akkor kezdjük a felfűzést! Tenném be a hajtókar-csapágyakat a helyükre, s az egyik hajtókarnál a következőre lettem figyelmes: ez a hajtókar meg lett ütve, ami elnyomta az előző csapágyat, s az olajfilm megszakadása által ez a hajtókarcsapágy már elindult a csapágyasság felé vezető úton.

Ütésnyom

Ütésnyom

Kézi gravírozóba fogott gyémántszemcsés csiszolófejjel óvatosan leszedtem a csapágyat eltartó vállat, így ez kijavítva. A korábbi hanyag motor-összeszerelést miatti bosszankodásomból még ki sem kerültem, két hajtókarral később meg ezt találom…

SorjaSorja

Nem tudom, hogy ez hogy alakulhatott ki, mert olyan, mintha fel lenne kenődve oda. Ugyanakkor arra utaló nyomot nem találtam, hogy a csapágy megfordult volna a fészkében. Mindenesetre nem oda való, így a még el nem tett gyémánt csiszolóval ezt is lecsiszoltam.

Dugók felfűzve, a teknő is a helyére került, már csak a sallangokat kell visszatenni, mint pl. főtengely-szíjkerék, szíjfeszítő görgő, alsó szíjburkolat, generátor-tartó, vízpumpa, stb.

Persze azért az előző tulaj hozzáállásáról itt is árulkodik még egy-két nyom: ez a motor is sima vízzel lett feltöltve…

Vízpumpa

Vízpumpa

Végre összeállt a motor, át is vittük Schmidihez, végre betettük az autóba, indítás! Motor jár, minden úgy viselkedik ahogy kell neki, örülünk. Tíz-tizenöt perc járatás után leállít, befejezzük az összerakást, meghúzunk még egy-két csavart, elrendezzük a kábeleket, majd indítózunk egy próbakör reményében. Önindító nagyon nehezen teker, majd megállapítjuk, hogy ezt a negyed órát úgy járta a motor, hogy a generátor nem volt se bekötve, se az ékszíj kellően megfeszítve, s mivel még a hűtőventi is ment szorgalmasan, ezért ezen idő alatt a motor leszívta az egész telet rátöltés nélkül töltő akku maradék energiáját is. Töltő nincs, bosszakodás, jövő héten folytatjuk. De mi van, ha megpróbáljuk valamelyikünk autójából áttenni az akkut? Nosza, gyerünk! Át is tettük az enyémből a kis 44Ah-s akkut, de a tünet maradt ugyanaz. Hmm, kezdtem rosszat sejteni. Megpróbáltuk villáskulccsal megforgatni a motort, hogy kizárjuk a problémát: akku, önindító, vagy motormechanika? De sajnos alig bírtuk megmozdítani a főtengelyt, így agyaltunk. Amíg kint volt a motor, szépen körbefordítható volt. Talán a váltóban, vagy a kuplungnál van valami? Kinyomott kuplungnál is (irreálisan) nagyon nehezen volt elfordítható a motor. Itt már láthatóan, percről percre kezdtek őszülni a hajszálaim. Mondtam Schmidinek, hogy húzzuk át az autót hozzám, valamelyik este megnézem, hogy mi van…

– Geree –

Geree 2010.02 - Escort XR3 - Schmidi , ,

Hozzászólások lezárva