Baljós árnyak…

2011. június 25.

Először úgy volt, hogy Szabyk-nál támasztjuk le az autót, nála kapjuk ki a motort, amivel aztán én már itthon könnyebben tudok dolgozni, mintha még a motort is nekem kellene kivennem. De végül nem tudtuk összeszervezni Szabyk-kal az időt, amikor mind a kettőnknek megfelelő lett volna, így inkább áthoztam az autót hozzám. Még a beindítás előtt szólt Szabyk, hogy ez nagyon esélyes hengerfejességre, mert mikor Karel odaért hozzá, még akkor, a rekkenő nyári hőségben is fehéren füstölt a kipufogó.

Beindítottuk és valóban. Kékesen, de inkább fehéresen, előbb a kipufogóból, majd a motorháztető alól is fehér füst jött fel. Így még a csekélyke pár km távolság ellenére sem mertem elindulni haza, meg akartuk nézni, hogy mi ez. A kiakadt gépháztető-bowden ugyan egy kissé megszivatott minket, de végül azért valahogy mégiscsak kinyitottuk a motorteret. Első körben furcsa volt, hogy miért nincs rajta a sapka a kiegyenlítő tartályon, de ezt végül később megértettem. Töltöttünk utána vagy 2 liter vizet, s bár láttuk, hogy van baj, ezzel még erre a pár km-nyi távolságra bizton el fogok érni. Haza is értem, s még mielőtt bármit csináltam volna, lencsevégre kaptam az autó füstölését…

Vízbefecskendezés???

Vízbefecskendezéses???

Az füstölést még a háttérben látható, autószerelői szakvizsgával rendelkező, idomított macskánk is árgus szemekkel és felvont szemöldökkel követte, de azért óvatos távolságból… :D

Még melegében szerettem volna látni, hogy mi van belül; egyrészt a kíváncsiság végett, másrészt pedig azért, mert tartottam attól, hogy egy nap múlva, hidegen esetleg már mást találok ott (vagy épp semmit), mint még melegében. Úgyhogy este fél nyolckor még nekiálltam leborítani a hengerfejet. Az autó maga ránézésre sem elhanyagolt, ez látszik a motorterén is: tisztaság és minőségi alkatrészek…

MotortérMotortér

Viszont már a szelepfedél levétele után kezdtem sejteni, hogy a probléma túlmutat Karel karbantartási lehetőségein: a szelepfedél belső felületén fél centi vastagon állt ez a tipikus vizes-olajra utaló fehér trutyi.

Vizes-olaj kicsapódás

Vizes-olaj kicsapódás

Télen, rövidtávon használt autók motorjának legfelső zeg-zugaiban szokott ilyen kicsapódni, de ilyet még nem láttam, hogy ilyen vastagon és az egész szelepfedél felületén csapódjon ki. Ezt a fehér kipufogófüsttel együtt kezelve már biztos voltam benne, hogy valahogyan nagyon sok víz jut egyrészt az olajba, másrészt pedig az égéstérbe is, tehát a hengerfejtömítés körül már lesz gond. Vagy nem elegendő a csavarok összehúzó ereje, vagy megfőzték a HF-et és elgörbült, vagy az olcsó tömítés átégett, de valami komoly dolog lesz ott…

Azt már csak mint apróság jegyeztem meg magamnak, hogy a szelepfedél pasztával volt felrakva, aminek az indokolatlan használatára nagyon fújok, mivel a befelé folyt anyag (még ha megszilárdultan is, de) lejut a teknőbe, az olajpumpa felkapja és ez már jót nem fog szülni…

A bontás következő fázisa a HF-csavarok meglazítása volt, de itt a lazító erő elegendő volt, tehát azt már kizárhattuk, hogy a gyenge csavarerő okozta az átfolyást. Ellenben találtam egy kontárságot: a HF és a HF-csavar közé gyárilag tesznek egy 4-5mm magas edzett alátétet, hogy a csavar meghúzásakor a csavarfej ne az alu HF felületét trancsírozza szét, s ez itt viszont hiányzott. Szét is trancsírozta a HF felületét.

Hiányzó HF-csavar alátét

Hiányzó HF-csavar alátét

Nem értem, miért hagyták ki, mert a lelkiismeretes összerakás nyomai azért látszódtak: pl. spec HF-csavar paszta használata a HF-csavaroknál.

Este majdnem 10 körülre értem el oda, hogy leemelhettem a HF-et, és hát erősen meglepődtem annak láttán, amit meg is örökítettem!

Medence

Medence

Szerintem a gyárban sem így gondolták, amikor kád alakúnak neveztek el egy égésteret, hogy azt vízzel kellene feltölteni, de a négyes hengerben bizony a leállítást követően bő két órával is 7mm magasan állt a víz. Ennek egy része már lefolyhatott a gyűrűk hézagaiban alulra, tehát ennél még lehetett akár több is. Az olaj vizesedésére és a fehéres füstre így azonnal választ kaptunk; a kérdés már csak az, hogy ez honnan kerülhetett oda? Mert ez azért barátok között is 35ccm víz, amihez már igen kevés kell, hogy több legyen, mint a komplett égéstér FHP-i térfogata. És ha ez bekövetkezik, akkor ott valami nagyon csúnya dolog történik: “jobb” esetben csak a hajtókar görbül, rosszabb esetben akár a HF és a blokk is repedhet. Így néz ki egy “hydrolocked” motorból származó hajtókar…

Hydrolocking

Hydrolocking

Gyorsan megmértem a dugók blokkból való FHP-i kiállását és első mérésre 0.1mm-nyit van csak alacsonyabban a négyes henger dugója, mint az egyesé, ami simán fakadhat egyrészt sötétben végzett mérési hibából, másrészt az egyes dugó tetején lévő koromlerakódásból is adódhat, és nem utolsó sorban ennyi még talán a dugómegmunkálásból is származhat. Egyelőre bizakodom, hogy nem történt nagy baj. De ha igen, akkor az azért is problémás, mivel a csapszeg ezeknél a motoroknál szilárdan van illesztve a hajtókarban, ergo a dugó sérülése nélkül majdnem lehetetlen megbontani azt. És akkor a deformált hajtókar végett még egy jó dugót is el kellene dobnunk…

Persze hiába múlt este tíz óra, nem hagyott nyugodni, hogy mi okozhatta ezt a problémát, de nem is kellett sokáig keresgélnem: azonnal szembetűnt a HF-tömítés hibája!

Hát ez átszakadt...

Hát ez átszakadt...

Elsőre már fogadtam is volna, hogy valami olcsó tömítés lesz bent, bár a piros tömítőcsíkok azért gyanúsak voltak. Gyorsan meg is kerestem a gyártói azonosítót, s a tömítés a legnagyobb meglepetésemre Elring volt. Hmmm, érdekes. A tünet egyébként még azért is érdekes, mivel semminemű hajtogatásnyom nem látszik a tömítésen, s anélkül pedig igazából tipikusan csak a rezonancia szokott ilyen repedést létrehozni. Ez viszont itt eléggé kizárható: ha több tonnával nyomnak össze egy alkatrészt, akkor az nem megy sehova! :D

Még egy kép a repedésről:

Repedés

Repedés

Furcsa a tünet, de repedés okának a keresgélésében a tömítés hordozóanyagául szolgáló, belső (nem látható) fém hordlemez repedésén/anyaghibáján kívül egyelőre semmi másra nem tudok tippelni.

S így már megválaszolást nyert a cikk elején felvetett kérdés is, hogy miért nem volt rajta a sapka a kiegyenlítő tartályon. Mert amikor rajta volt, akkor a nyomás alatt lévő víztérből a víz állandóan folyt volna át a hengertérbe, ha a hengertéri nyomás kisebb volt annál. Ha viszont fordítva, akkor meg az égési nyomások fújták fel a vízteret, aminek a nyomai egyébként a kissé kipúposodott kiegyenlítőn is látszanak. Ha viszont a kiegyenlítőn nem volt rajta a sapka, akkor mivel a víztér nem volt nyomás alatt, úgy a víz sem tudott befolyni a hengertérbe, tehát jóval kevésbé füstölt a kipufogó; valamint a hengertérből kijövő túlnyomás sem fújta fel a tartályt…

Most már csak abban bízom, hogy a motor aljának semmi baja sincs és egy átvizsgálást követően az eredeti alkatrészeivel összerakható…

– Geree –

Tetszik? Véleményeznéd? Netán kérdeznél?

Itt megteheted!

Geree 2011.06 - Escort RS Turbo - Karel , ,

Hozzászólások lezárva