Bejárat > Eset-tanulmányok > Motorvezérlés-gondok

Motorvezérlés-gondok

2011. május 1.

Mi történik, ha egy ECU-vezérelt motor valamely, a motor működésére lényeges hatással bíró elektronikus alkatrészével valami nem stimmel, netán nem a sajátja van bent az autóban? Hát akkor több apró, de adott esetben annál bosszantóbb tünet idegesítheti az autó lelkiismeretes tulaját.

Muki Sierrája

Muki Sierrája

Muki barátom Pinto motoros autóján nagyjából fél éve kezdtük el keresgélni a nem indokolt, relatív magas fogyasztás okozóját, akkor első körben ezt találtuk. Habár a múltkori művelet alkalmával, ahogy az az előremenő benzincső meg volt repedezve, tutira fogadtam volna, hogy ez a túlfogyasztás egyik fő okozója. De sajnos a fogyasztás a csövek cseréjét követően sem csökkent, ellenben azóta előjött egy újabb probléma: az alapjárat néha hullámzik…

Pinto EFI EGR

Pinto EFI EGR

Ebben a tünetben főképp a NÉHA az érdekes, mindig az ilyen problémák a legnehezebben beazonosíthatóak. Muki szeretett volna végre pontot tenni ennek a problémaegyüttesnek a végére, így átjött, s a CO-műszerrel megkatétereztük az autót, hogy lássuk, mi is történik bent a motorban. Érdekes módon, 1.5% körüli értéket mutatott a műszer, ami annak fényében, hogy az autó katalizátoros, valamint a legutóbbi zöldkártya alkalmával 0.3% volt az alapjárati CO, határozottan sok.

Maga a motor a károsanyag-kibocsátás csökkentése érdekében kipufogógáz-visszavezetéssel (EGR) van ellátva, így az alapjárat hullámzásában egy ideje már eme rendszer valamely alkatrészének meghibásodására tippeltünk. Kibogoztuk, hogy mi megy hova, leellenőriztem az egész rendszert, de “sajnos” csak azt tudtam megállapítani, hogy az EGR-rendszer biza rendben van, a probléma nem innen ered…

Légmennyiség-mérőÚgy voltam vele, hogy az alkatrész-cserélgetős hibakeresés módszerével próbálkozunk tovább. Ennek nagy előnye, hogy nagy valószínűséggel kizárható, hogy két használt alkatrésznek pontosan ugyanaz lenne a hibája. Így próba-cseresznye alapon feltettünk egy másik légmennyiség-mérőt, kíváncsi voltam, hogy egyáltalán változik-e valami? Az mondjuk már érdekes volt, hogy míg az én ‘86-os, 115 lovas donor Sierrámból származó légmennyiség-mérő ’87-es gyártási számú, addig Muki ’92-es 100 lovas Sierrájában egy ’86-os darab volt volt. Itt már kezdtem turpisságot sejteni - ez az alkatrész és talán több más is, nem a sajátja???
A légmennyiség-mérő cserével egy dolgot sikerült megállapítanunk: az erősebb autó légmennyiség-mérőjével határozottan jobban megy az autó, sokkal direktebben is veszi a gázt, de a kipufogó katalizátoros létére is feketésen füstöl, tehát oltári sok benzint kap! Ez az info is ér valamit, de ezzel biztosan nem oldottuk meg a helyzetet, csak tovább növeljük a fogyasztást, úgyhogy csere vissza…

Fojtószelep

Fojtószelep

A hiba forrásának keresése közben a következő lépésben a fojtószelep-potmétert szerettem volna kicserélni, de ennek a cseréje és főképp a csere utáni beállítása körülményesebb lett volna, mint magát az egész fojtószelep-házat kicserélni. Így hát kicseréltük azt, egyben. De még mielőtt beépítettük volna, kíváncsi voltam a különbségekre. Érdekes módon, a Muki autójából származó fojtószelep át van fúrva, mintegy fojtószelepet megkerülő csatornát létrehozva, míg a donor fojtószelepén ezt nem tették. Ez már megint érdekes!
Nekiálltunk megmérni a fojtószelep-potmétereket is, hátha van különbség. Érdekes eredményeket kaptunk! A Muki autójából származó potméter zárt fojtószelepállás mellett is 2kOhm körüli értéket mutatott, míg teljesen nyitott állapotában nagyjából bő 5kOhm-ot. Lássuk a donor potméterét! Ez zárt fojtószelep mellett 0.85kOhm-ot adott, míg nyitott fojtószelepnél majdnem 6-ot…

Lehet, hogy az autóban lévő fojtószelep-poti nem a gyári sajátja??? Ha analitikusan próbálom megközelíteni a problémát, és azt feltételezem, hogy a donorból vett poti jó (mivel abban szépen működött a motor), akkor ez azt jelenti, hogy Muki autójában az elektronika zárt fojtószelep mellett is az érzékelte, mintha a fojtószelep bő negyednyire nyitva lett volna. Vagyis próbálta összerakni a beérkező jelekből, hogy hol is vagyunk és mit is kellene csinálni, de sehogy nem állt össze: a légmennyiségmérő alapján motorba jutó levegő kevés, de a fojtószelep-poti szerint ennél jóval több. Az ECU ugyan próbálta kisilabizálni, hogy a fordulatszám és a lambda alapján mi történhet, de melyik érzékelőnek hihet? Így gyakorlatilag a négy bejövő jelből (fordulatszám, légmennyiségmérő, fojtószelep-poti, lambda-szonda) próbálta kiszámolni a motor számára szükséges benzinmennyiséget, de valami mindig oda nem illő értéket küldött. Az elektronika pedig folyamatosan próbált utánakorrigálni, s jó eséllyel ebből alakult ki a fordulatszám-hullámzás.

Hát lássuk, igaz-e a teória? Fojtószelep-ház próbaképpen kicserélve, motor összerakva, indít. A motor már elsőre is másképp jár, s nincs hullámzás sem. Jó, ez eddig sem állandó tünet volt, tehát még ne kiáltsunk “Victoriá”-t. Következő teszt a gázreakció. Muki szerint ez már ránézésre is sokkal közvetlenebb. Akkor mérjünk CO-t! Ez már kiindulásképpen is 1% körüli volt, holott az eredeti fojtószelep-potival egyszerűen nem tudtuk 1,5% alá vinni; de nagyon feljebb sem (mintha az állítócsavarnak nem is lett volna hatása a keverékre). Megpróbáltunk finomállítani rajta, és gyönyörű szépen le is lehetett vinni 0,2% alá. Hát itt eddig minden úgy működik, ahogy elvárható lenne; akkor nincs más hátra, próbakör!

Muki véleménye szerint egyértelműen közvetlenebb lett a gázreakció, dinamikusabb lett az autó, az alapjárati hullámzás eltűnt és még a motor járása is “könnyebb”-nek tűnik. És mivel az alapjárati CO-t sikerült jelentősen redukálni, így most már biztos vagyok benne, hogy a motor viselkedésének pozitív irányban történő változása mellett még a fogyasztás is mérhető módon fog csökkenni…

Másfél órával azután, hogy Muki elment, még felhívott, ezekkel a szavakkal, s hallhatóan fülig érő szájjal: Versenyautó ez bzmg, versenyautó! :D

Most már csak a fogyasztásra vagyok kíváncsi!

Konklúzió? Nekem olyan érzésem van, hogy ebben az autóban most van egy pár olyan lényeges alkatrész, ami nem ennek a motorkonfigurációnak a sajátja, ezek egy másik motorhoz tartoznak. Értem ezt főképp a fojtószelep-potira, de a légmennyiségmérővel és a fojtószelep-házzal kapcsolatban is erős fenntartásaim vannak. Szóval attól, hogy egy alkatrész ránézésre ugyanolyannak tűnik és külső méreteiben azonos, még lehet teljesen más, ami persze totál fel tudja borítani a motor normális működését, számtalan nemkívánatos problémát okozván…

- Geree -

Tetszik? Véleményeznéd? Netán kérdeznél?
Itt megteheted!

Geree Eset-tanulmányok , , ,

Hozzászólások lezárva