Bejárat > Eset-tanulmányok > Levegőt…!!!

Levegőt…!!!

2011. május 21.

Egyik hétvégén átjöttem Öcsémék kismacska-nézőbe, és ha már úgy is itt van, akkor megkért, hogy nem vetnék-e egy pillantást a taxiként használt (bér)autójára, mert bizonyos fordulatnál hallhatóan letilt.

Az alany egy pár éves, 100 lóerős, 1.5-ös diesel Megane. Az autót kipróbálva egyértelműen hallható volt, hogy ca. 2500-as fordulatnál szisszen egy szépet, egy szelep elengedi a töltőnyomást, s onnantól mint egy döglött hintaló, annyi dinamizmus marad az autóban. Viszont legalább eme fordulat alatt sem lobogott az ember füle a tarkója mögött, ott is érezhetően gyengébb volt, mint amit az ember egy 100 lovas diesel autótól várna…

Az autó egyébként egy-két nappal azelőtt volt márkaszervízben is, ahol mivel a hibakód-kiolvasás nem mondott semmit, első körben a turbonyomást szabályozó rezgőszelepet próbálták meg kicserélni, hátha onnan ered a hiba. A tünet nem változott, így megpróbálkoztak még a légtömegmérő cseréjével, de sajnos ez sem hozott sikert.

Szóval, öcsémmel felcsaptuk a reaktortér burkolatát, aztán elkezdtük elemezni, mi micsoda, honnan megy hova, és minek lehet hatása mire. A hiba kiszűrését a rezgőszelep kiiktatásával kezdtük: lehúztuk róla a csatit, hogy meglássuk, anélkül mi változik. Érdemben semmi. Folytattuk a légtömegmérő kiiktatásával. Érdekes módon ha ezt lehúztuk, az autó sokkal jobban kormolt, s egy picivel jobban is ment, mint a légtömegmérővel, de a letiltás ugyanúgy és ugyanott megmaradt…

Gondolkod, gondolkod. Ezek szerint a vészprogramban több levegővel számol az elektronika, mint amit a légtömegmérő jelenleg mér, ezért kormol a motor lehúzott légtömegmérőnél. Tehát mivel a légtömegmérőt a márkaszervízben próbaképpen cserélték, de a tünet nem változott, ezért zárjuk ki, hogy a légtömegmérővel van baj. Akkor menjünk végig az intake oldalon. Beszorult mormota nincs a légszűrőház beszívónyílásában, folytassuk a légszűrővel. Kérdem én, mikor volt cserélve? Erre öcsém, hogy amióta ő bérli, azóta nem tud róla. Hmmm, nézzük csak meg ezt közelebbről!

Légszűrő kiszed és valami igazán szépben volt részünk! :D

Légszűrő

Légszűrő

Hát, ez már ránézésre is valahol itt érte el a pályája végét… :D
Még egy érdekes dolog látható, aminek itt, amíg meg nem fordítottam a légszűrőt, nem is tulajdonítottam különösebb jelentőséget: meg van rogyva a szűrő közepe. Megfordítottam és megértettem…

Ugyanez hátulról

Ugyanez hátulról

Azért volt megrogyva a szűrő közepe, mivel annyira el volt tömődve, hogy alig bírt akár csak egy kis levegőt is átereszteni. A motor viszont kitartóan próbált friss levegőhöz jutni, s a létrejött vákuum hatására szépen ki is domborodott, akarom mondani “homborodott” a szűrő, miközben a szűrőt tartó bordák teljesen belenyomódtak a papírba.

Új légszűrő betesz és láss csodát, mindkettőnk legnagyobb meglepetésére megszűnt a tiltás!

Szóval az első feltételezésekkel szemben nem elektronikus eredetű volt a gond, s az elektronika is csak szépen tette a dolgát, mert amikor a motor nem tudott levegőt szívni, letiltott. Azt viszont már nem teljesen értem, hogy a szervízbéli hibakód-kiolvasáskor miért nem volt egyetlen hiba sem eltárolva, pláne, ha letiltani le tudott…

Konklúzió: továbbra sem szeretem a modern full-elektronikus vezérlésű autókat, de egy-egy elektronikus eredetűnek tűnő tünet mögött néha egészen egyszerű probléma rejlik, aminek a megoldásához elég egy általános karbantartás is…

- Geree -

Tetszik? Véleményeznéd? Netán kérdeznél?
Itt megteheted!

Geree Eset-tanulmányok , ,

Hozzászólások lezárva