Bejárat > 2011.02 - Capri YB Cosworth - Krad > Dugattyúhűtés, hengerfal-kenés

Dugattyúhűtés, hengerfal-kenés

2011. május 25.

Már majdnem a motor összerakásának a fázisához értem, amikor észrevettem, hogy egy dolog elkerülte a figyelmemet. Ez pediglen a hengerfal-kenés, amit a Cosworth motornál másképp oldottak meg, mint a Pinto-nál. Így viszont a hengerfal direkt kenés nélkül maradt volna, ami rövid úton a hengerfal és a gyűrűk elkopását okozta volna…

A Pinto motornál a gyár nem tartotta indokoltnak a dugattyúk olajjal, alulról való direkt hűtését, így PistonCoolingJet-et (PCJ) nem építettek be. De mivel a hengerfalnak azért több olajra van szüksége, mint ami a forgattyústérben felverődik, ezért ezt úgy oldották meg, hogy a hajtókar oldalán, a nagyszem és a szár átmenetében fúrtak egy likat, amin keresztül - ha a főtengely hajtókarcsapjának az olajfurata pont egybeesik a hajtókaron kialakított furattal - az olaj felspriccel a hengerfalra.

Hajtókarok egymás mellett

Hajtókarok egymás mellett

A baloldali Pinto hajtókaron pirossal bekarikáztam azt a felöntést, amin keresztül fúrták meg a hajtókart, és kékkel a furat tengelyvonalát. Ha a főtengelyben a hajtókar olajellátásáért felelős furat egybeesik a kékkel nyomvonallal jelölt furtattal, akkor egy rövid ideig egy intenzív olajspricc jut a hengerfalra, ami aztán már eljut mindenhova, ahová kell neki.

Viszont a Cosworth hajtókaron nincs ilyen megoldás, ott ezt másképp oldották meg: integrált dugattyúhűtés hűtés (PCJ) alulról, mely olaj a dugattyúból a hengerfalra jutva még a kenést is ellátja. Hogy is néz ez ki? Az olajpumpából a nyomott oldalról egy direkt csövet vezettek a hengerek alá, ahol egy fúvóka-kialakítással a nyomásból sebességet csinálnak, ami által az olaj könnyedén felspriccel a FHP-ban lévő dugattyúig is, így biztosítva a folyamatos hűtést és kenést - szemben a Pinto motorjával, ahol dugattyúhűtés szinte nincs is, és a kenés-ellátás is ciklikus.
A kialakítás vonatkozásában pedig két legyet ütöttek egy csapára: ezt a PCJ-et praktikusan rátették az olaj-szívócsőre, így egyrészt megoldották a megfelelő helyen való, s megfelelő szilárdságú rögzítést; másrészt pedig nem kellett új olajcsatornát kialakítani a blokkban, s nem kellett plusz megmunkálásokkal bajlódni a rögzítéshez, tehát a lényegi alkatrészek jelentős változtatása nélkül sikerült megoldani az átalakítást.

Piston Cooling Jet

Piston Cooling Jet

Mondanom sem kell, nem egyszerű ilyen alkatrészt, ráadásul ilyen gyorsan szerezni, mivel akinek Cosworth motorja van, annak nincs ilyenre szüksége, mivel nincs mi tönkremenjen benne; aki pedig eladásra szed szét ilyen motort, az gyakorlatilag a kereslet hiánya miatt nyugodtan ki is dobhatja. Az egyetlen állatfajta, akinek ilyen kell, az a Pinto-ból Cosworth-osító, gyakorlatilag kihalás szélén álló fajta, de az, hogy a kereslet és kínálat időben és térben is megtalálja egymást, nem sima ügy…

Végülis szerencsénk volt, a hely is és az idő is megvolt, Németországból sikerült szerezni egy újat, de ez viszont az anyagiakban realizálódott, kissé borsos tétel volt. De ha kell, akkor kell; Andersen meghalt, mese nincs. Viszont most már ez is megvan, úgyhogy egy újabb lépéssel kerültünk közelebb a most már látható közelségbe kerülő kész motorhoz. :D

- Geree -

Tetszik? Véleményeznéd? Netán kérdeznél?
Itt megteheted!

Geree 2011.02 - Capri YB Cosworth - Krad , , ,

Hozzászólások lezárva