Blokk összefűzés

2011. május 31.

Sok hónapnyi rágódás és alkatrészválogatás után ide is eljutottunk, megkezdtem a motor összefűzését! :D

Alkatrészek

Alkatrészek

Most már gyakorlatilag minden lényeges alkatrészt megszereztünk ahhoz, hogy a motor alját össze tudjuk rakni. A blokk a dugó átmérőjére (ø92.00) felfúrva, így a teljes lökettérfogatunk 1994ccm-ről 2047ccm-re nőtt. A főtengely végül kapott egy 0.25-ös köszörülést - már csak azért is, mivel jó áron sikerült hozzá csapágyakat szereznünk. De mivel egy kép többet mondhat ezer szónál, ezért most beszéljenek helyettem a képek… :D

Mielőtt betettem volna a főtengelyt a helyére, még kint, asztalon felpróbáltam az összes hajtókart a helyére, hogy nem szorulnak vagy lógnak-e? Miután meghúztam a hajtókar-csavarokat, a hajtókarnak a képen látható helyzetből ellenállás nélkül le kell fordulnia függőlegesbe.

Hajtókar csapágyvizsgálat

Hajtókar csapágyvizsgálat

A köszörülés is Bejó-minőség, nem véletlenül vállalnak a megmunkálás pontosságára korlátlan garanciát. Az ellenőrzés természetesen kifogástalan minősítéssel végződött, épp csak egy minimális felületi fényesedés keletkezett a csapágyak felületén…

Hajtókar csapágyvizsgálat 2.

Hajtókar csapágyvizsgálat 2.

Így most már a főtengely is mehet a helyére…

Főcsapágyak

Főcsapágyak

Főtengely a helyén, csapágyak lehúzva, minden úgy forog, mint ahogy a nagykönyvben meg van írva. Közben pedig már a hajtókarok és a dugattúk is készülődnek a helyükre…

Főtengely: O.K.

Főtengely: O.K.

Türelmetlenül várják már a dugók, hogy végre felfűzzem őket a hajtókarokra! :D

Dugók, hajtókarok

Dugók, hajtókarok

Már csak a gyűrűknek kell a helyükre kerülni és minden mehet be a blokkba…

Felfűzve

Felfűzve

De előtte még leellenőrizzük a gyűrűhézagokat!

Gyűrűk

Gyűrűk

Ez is rendben, úgyhogy akkor végre a dugókkal összeszerelt hajtókarokat is fel lehet fűzni a főtengelyre.

Fűzött blokk

Gyönyörű, nem...?

Minden egyes dugó felfűzése után természetszerűleg megforgattam a főtengelyt, hogy véletlenül nem szorul-e. Minden tökéletes, sehol sem szorult, viszont egy igen érdekes dolgora figyeltem fel. Egy nyers, frissen összerakott széria motor esetében, amikor még a hengerfal is durva, a gyűrűk sincsenek bekopva, a motor megforgatása kézi erővel nem oldható meg, mindenképpen a szíjkereket rögzítő csavaron keresztül, szerszámmal lehet csak megforgatni a motort. Ezzel szemben itt, a korábban is említett vékony gyűrűk végett annyival kisebb a motor súrlódása, hogy a motort a főtengelyre feltolt főtengely-szíjkeréken keresztül, kézzel körbe lehet forgatni. Érdekes. A végén ez a súrlódási különbség is mindenképpen jelentkezni fog a motor erejében. Kiváncsian várom már az első tapasztalatokat!

És még egy gyors FHP-i ellenőrzés és méricskélés a kívánt kompresszió beállításához, hogy mennyi is a dugó “kijáró” része, mennyi a dugónak a blokktető feletti térfogata.

FHP-ban...

FHP-ban...

Ezzel a motor aljának a lényegi részével készen vagyok, még egy olajpumpát kell szerezzünk, és akkor az olajteknővel le is zárható mind a motor alja, mind a motorösszerakás első fázisa… :D

- Geree -

Tetszik? Véleményeznéd? Netán kérdeznél?
Itt megteheted!

Geree 2011.02 - Capri YB Cosworth - Krad , , ,

Hozzászólások lezárva