Blokk-munkálatok

2011. május 26.

Miután kicsontoztam a kiindulási alapként szolgáló motorblokkot, gépmunkára elkerült Bejó-ékhoz. Nincsenek ugyan közel, de Tőlük még kifogásolható melót eddig nem kaptam vissza. Ráadásul nem csak egy sima gépműhelyről van szó, hanem a technikai csínyek miértjeit is tudják, így nem kell magyaráznom, hogy miért akarok a blokkra ablakolást vagy miért akarom a blokkban hengerfejcsavarok számra kialakított meneteket lesüllyeszteni. Elmondom, megbeszéljük és már csak a kívánalmaimnak megfelelő paramétereket kell megadjam.

Szóval, a blokk a szokásos felújítási megmunkáláson, fúráson és hónoláson túl kapott még egy blokktető-síkolást és egy két finomságot is.

A blokktető síkolása nem tűnik feltétlenül szükségszerűnek, de azért egy megfőzött, vagy épp nagyon sokat ment motornál a blokktető simán úgy nézhet ki, mint a Balaton hullámverésben: a hengerek körül megsüllyedve, a HF-csavarok körül kipúposodva. Igaz, csak indikátor-órával mérhető mértékben, de ez már bővel elég ahhoz, hogy egy kifogástalannak tűnő összeszerelést követően rövid úton hengerfejes legyen a motor. Így, mivel ilyen banánhéjon nem csúszhat el a Projekt, a blokk kapott egy finom érintősíkolást, s most már nyugodt vagyok.

Feszültség-eloszlás

Feszültség-eloszlás

A következő apróság a HF-csavarok számára készített menetes furatok besüllyesztése volt, hogy az első menetek ne a blokktetőtől induljanak, hanem a lehetőségekhez mérten minél lejjebbről. Ennek két fő oka van. Egyrészt a csavarokban ébredő terhelés közel 40%-át az első menetek veszik fel, emiatt is szoktak legelőször azok kiszakadni; másrészt pedig ezzel analóg módon ahogy a csavart meghúzzuk, ez a húzófeszültség ugyanúgy megjelenik a blokkban is, ami a csavarfurat körül szépen lassan egy dombot fog létrehozni, ahogy “húzza ki” az anyagot. Ha viszont lesüllyesztjük a menet kezdetét, akkor eme (a blokkban ébredő) húzófeszültség jelentős része elvezetődik a legfelső menet és a blokktető között, így jóval kisebb a kipúposodás esélye.
A képet elemezve elég jól látszik, ahogy a felső menetek magasságában maximalizálódik a feszültség, majd a menetek lesüllyesztésének köszönhetően a blokktető kvázi feszültségmentessé válik. Ha a meneteket lesüllyesztés nélkül képzeljük el, akkor gyakorlatilag a blokktető is pont ugyanúgy púposodna ki, ahogy a kék színű feszültség púposodik ki a furat körül.

Pulzációs ablakok

Pulzációs ablakok

Az következő lényeges dolog a blokkban a pulzációs ablakok kialakítása volt, amely gyárilag már öntéskor könnyen megvalósítható lett volna, még a helye is ott van, de valószínű olcsóbb volt így önteni, ezért kimaradt. No meg a gyárilag 5200-at forgó, relatív rövid-löketű, hosszú áttételezésű, utcai motornál ennek talán valóban nem lett volna kézzel fogható előnye. De mi viszont azért el szeretnénk tudni forgatni a motort akár 8000-ig is, s ilyen fordulaton már nem elhanyagolható a forgattyústérben a dugattyúk alternáló mozgása által kialakuló pulzáció sem. Tehát a párban váltva járó dugók alatti teret össze akartam nyitni, és mindezt olyan magasan és olyan közel a hengerekhez, amilyen közel csak lehet. Gépi munkával ezt sajnos nem lehetett megvalósítani, így maradt sokórás handmade megvalósítás. Ez lett belőle. Egész szép nagy lett, úgyhogy reményeim szerint ez további pár lóerő megjelenésének lesz a forrása.

Ezek után már csak egy szép felületi bevonatot kap a blokk és már készen is áll az összefűzésre.

- Geree -

Tetszik? Véleményeznéd? Netán kérdeznél?
Itt megteheted!

Geree 2011.02 - Capri YB Cosworth - Krad , , , ,

Hozzászólások lezárva