Bejárat > 2010.01 - Fiesta XR2 - Geree > Üzemanyagellátó rendszer

Üzemanyagellátó rendszer

2011. április 22.

Egyszer volt, hol nem volt, kezdetben vala a motoron a gyári Weber 32/34 DFT karburátor…

Weber 32/34 DFT

Weber 32/34 DFT

Nem rossz karburátor ez, de egy sportos motorhoz ikerkarburátor dukál, pont. Így jópár évvel ezelőtt elkezdtem kutatni a neten, milyen megoldást fogok tudni eszközölni a motorra.

Első lépésként már elkönyveltem, hogy egyedi szívósort kell gyártatnom, így csak karburátorok után kutatgattam. Azokból is fekvőket kerestem. Aztán egyszer csak belebotlottam egy képbe a neten, egy ehhez hasonlóba:

Weber DCNF CVH-ra

Weber DCNF CVH-ra

Hoppácska, ez egy Ford CVH-ra való szívósor ikerkarburátorokkal! Tehát ha találok egy ilyet, akkor nem kell szívósort gyártatnom! Hosszú keresgélés után a német eBay-ről sikerült lőnöm egy ilyet, szívósorral-karburátorral-airbox-szal, ráadásul Ford Motorsport beöntött felirattal a szívósoron. Ugyan volt mit dolgozni vele, de ennek ellenére volt nagy öröm…! :D

Ahogy megvettem...

Ahogy megvettem...

Igaz, hogy csak 36-os torokkal rendelkeztek a karbik, de igazából azóta sem akarok nagyobbra váltani, mivel utcai autóról beszélünk. A padlógáz légkeresztmetszete így is majd 2,5-szeresére nőtt: 17-ről bő 40cm2-re. Ha tehát gyári állapotában az eredeti karbi lett volna a szűk keresztmetszet, az fojtotta volna le a motort, akkor ez most nem fogja, az biztos! :D

Így, miután kézhez kaptam a csomagot, szépen rendbe is tettem a karburátorokat, majd még egy-két átalakítást és kiegészítést eszközölve így kerültek fel a motorra.

Weber DCNF

Weber DCNF

- A beépítéshez és a kívánt működéshez szükséges átalakítások első lépcsője a tápellátást érintette: az eredeti karburátorfedélből arra merőlegesen állt ki a csőcsonk, amire ha ráhúzom a benzincsövet, akkor az nem fér el a szelepfedéltől. Tehát el kellett fordítani. Ehhez készült egy réz fitting, így az első problémát leküzdöttem.

Szépen muzsikál...

Elég attraktív lett...

- A második probléma gázbowden bekötése volt, mivel gyárilag a motort elölről megkerülve vezették a bowdent a karburátorhoz, ennél viszont hátulról kell. De mivel hátul a tűzfal közelsége miatt sincs túl sok hely, ezért egy egyedi konzol és egy görgős bowden-fordító, no meg persze egy szuperrövid bowden egyedileg való elkészítése után máris létrejött az összeköttetés a jobb lábam és a fojtószelepek között. :D

Bowden-elvezetés

Bowden-elvezetés

S ilyen lett a bowden: a bowdenház nincs 30cm hosszú…

Gázbowden

Gázbowden

- Nagy gondom volt, hogy ezeket a karbikat nem úgy tervezték, hogy bolt-on feltehető legyen rá egy légtölcsér, így nem is lehet kapni hozzá ilyet, de nekem akkor is szükségem volt egy ilyenre! Nem volt más hátra, leültem és rajzoltam egyet. Ehhez persze a karburátorok fedeleit is meg kellett marni, illetve a pontos geometria végett a tölcsérek is CNC-esztergán készültek, de a végeredmény gyönyörű lett! :D

Légtölcsérek

Légtölcsérek

Ezek után az üzemanyagrendszer még kapott egy Pierburg kisnyomású benzinpumpát (0,3bar max; illetve 0,1bar@95liter/óra), így ezzel több legyet is ütöttem egy csapásra. Egyrészt a gyújtás ráadására az AC azonnal feltölti az úszóházat benzinnel, így egy hosszabb állást követően, amikor elpárolog a benzin az úszóházból, nem indítózással kell a benzint felszívni a tankból, hanem azonnal ott van, ahol kell. Másodsorban pedig a gyári mechanikus AC meglehetősen pulzáló tápnyomást állít elő, ami a karburátorok tűszelepét szépen ki tudja koptatni. A villany-AC viszont lényegében pulzációmentes nyomást állít elő, úgyhogy ezzel a tűszelep-kikopás problémája is meg is van oldva.

Ezzel az intake oldal már majdnem készen is volna, de egy Airbox még kell rá.

Weber DCNF

Weber DCNF

Akármennyire is szerettem volna megtartani ezt a fentebbi látható gyárit, sajnos meg kellett váljak tőle, mivel nem tudtam tartós megoldást kitalálni az alsó és a felső rész közti tömítésre, amit gyáriban sajnos már nem lehetett beszerezni. De mivel a motorom beszívott kosz általi elkopását el szerettem volna kerülni, ezért az alsó részt felhasználva csináltattam egy egyedi, full alumínium airboxot, ami viszont már légtömör tud lenni.

Homemade airbox

Homemade airbox

S bár a kép nem a legjobb, de a lényeg látszik: sikerült megoldanom a légtömör airbox kérdését is! :D

S a légszűrőház mondjuk már nem az üzemanyag-ellátó rendszer része, de talán mégis inkább itt említem meg, az intake oldal kitérőjében. A gyári légszűrőház klasszikus módon a karbi tetején foglalt helyet, de airbox miatt itt számára már nem jutott hely. Tehát száműznöm kellett valahova máshova. Szóval kerestem egy olyan gyári légszűrőházat, amit valahogy el lehet rejteni a motortérben, s ez végül az Escort Mk5 CVH EFI légszűrőháza volt. Gyönyörűen sikerült is bevarázsolnom a képen látható helyre - csakhogy itt gyárilag az akku foglalt helyet. Tehát már csak az akkunak kellett helyet találni, ami végül a csomagtartóban lelte meg a számára szimpatikus helyet. Ezzel gyakorlatilag már a szívóoldallal és a járulékos dolgaival is végeztem, mehetünk tovább!

- Geree -

Tetszik? Véleményeznéd? Netán kérdeznél?
Itt megteheted!

Geree 2010.01 - Fiesta XR2 - Geree , ,

Hozzászólások lezárva