Hajtókar-mizéria

2011. április 11.

Kronológiailag volt egy pár hét átfedés a hajtókar kiválasztása és a vele összeépíthető dugattyú véglegesítése körül, de úgy érzem, megtaláltuk a legjobb utat: egy gyári Cosworth hajtókar beszerzésével zártuk le a projekt előkészületi fázisát és egyúttal kezdünk bele a megvalósítás fázisába…

Cossie hajtókar

Cossie hajtókar

Eme rövid étvágy-gerjesztő után egy pár szemelvény a hajtókar-kiválasztás hosszas procedúrájából.

  1. Kezdetben maradni akartunk a gyári Pinto hajtókarnál, mivel utcai felhasználásnál a gyári hajtókar, mint leggyengébb láncszem, még nem okoz problémát. Azt mondják az okosok, hogy a régebbi 20-as öntvényszámú blokkhoz tartozó gyári hajtókar ca. 7000-es tartós fordulatig jó. A névleges teljesítménnyel pedig nem terveztem 7000 fölé menni.
    Ennél a hajtókarnál valamivel jobb a 205-ös, továbbfejlesztett blokk saját hajtókarja, ezzel már közel 7500-as fordulatig jók lehetünk, tehát ez már magabiztosan szolgálná ki az igényeinket.
  2. Úszó ágyazás

    Úszó ágyazás

  3. Itt jött be a probléma, hogy a Pinto-nál a csapszeg gyárilag szilárd illesztésű a hajtókarban, ami azért gond, mert ha így rakjuk össze a jó kis dugókat, és egyszer véletlenül meg kellene bontani a dugó-hajtókar párost, akkor ezt jó eséllyel a dugó sérülése nélkül nem lehetne végrehajtani. Tehát mindenképpen úszó csapszeg-ágyazásra van szükségünk…
    A gyári Pinto hajtókar nem elég vastag ahhoz, hogy 3mm-rel felfúrjuk és beperselyezzük, tehát más megoldás kell. Erre javasolta Bejó Laci, hogy “vas a vason” ágyazást még meg lehet csinálni a gyári hajtókarból és ha biztosítani tudjuk az utólagosan kialakított csapágyazás kenését, akkor az is működik berágódásmentesen. Így viszont már kezdtek olyan nagyságrendre rúgni a költségek, amiből már majdnem Cosworth hajtókart is tudnánk venni, gyárilag úszó ágyazással, ami hajtókar ráadásul nem utolsó sorban még jóval erősebb is. Tehát irány a Cossie hajtókar-keresgélés…
    -
  4. Újabb probléma: Cosworth hajtókarból létezik normál és “longrod” verzió. A normál 128.5mm hosszú, míg a “longrod” 136mm. Ez utóbbinak viszont értelemszerűen teljesen más a dugattyúja is, 7.5mm-rel kisebb a kompresszió-magassága, tehát egyáltalán nem összecserélhetőek a normál és a “longrod” alkatrészek. A “longrod” egyébként a későbbi szériában volt megtalálható, amit pont azért, mert a hossza miatt kisebbek a dugóra és a hengerfalra jutó palásterők, valamint időbeli vonatkozásában is újabb, így elég népszerű, nem könnyű ilyet találni. Szóval így maradtunk a relatív könnyebben és olcsóbban beszerezhető normál, 128.5mm-es Cossie hajtókar mellett. Találtunk is, elfogadható áron, úgyhogy most már a Pinto hajtókarral kapcsolatos aggályaim is szertefoszlottak.

S most lássuk a lényeges részleteket képekben, hol és miért gyenge a Pinto, s miért erősebb a Cosworth hajtókar? Így néz ki egymás mellett a Pinto és a Cosworth hajtókar:

Pinto vs. Cossie

Pinto vs. Cossie

Jól látszik, hogy a nagyszem és a szár találkozásánál, a hajtókar-törések fő kiindulási részénél mennyivel vaskosabb a Cossie hajtókar (baloldali).

Most nézzük meg a nagyszemet közelről!

Nagyszemek, összehasonlításban

Nagyszemek, összehasonlításban

A hibásan hajtókar-törésnek nevezett esetek túlnyomó többsége a csavar töréséből ered, ám a Pinto hajtókarnak van egy (nem szándékosan, de) mesterségesen gyengített pontja, ami jó eséllyel hamarabb fog töréshez vezetni, mint a csavar elfáradás miatti törése. Mi is az a pont?

A Pinto hajtókar alsó csapágyfedele anyás, míg a Cossie csavaros. Miért érdekes ez? Nézzük csak meg a Pinto (baloldali) hajtókaron a csavarfej számára elkészített felületet! Egy gyönyörűszép(?) V-alakú bemetszést tettünk pont arra a kritikus részre, ahol amúgy is  a leggyengébb a hajtókar. Azt pedig minden óvodás gépésztanonc tudja, hogy éles sarok => kezdő törés. Itt az anyag 7.5mm vastag, míg a Cossie-nál az ugyenezen ponton mért vastagság 14mm. A duplája! Ráadásul bemetszés nélkül. Csak azáltal, hogy nem anyás, hanem csavaros a csapágyfedél rögzítése. Persze a csavarbéli feszültség-eloszlás és menet-terhelés szempontjából jobb az anyás, de ha nem ott fog törni, akkor mindegy, hogy a csavar még bírta volna… :D

Szóval a részletek megvizsgálása után mondhatom, most már konkrétan is tudom, hogy miért jobb a Cossie hajtókar és így már tényleg akkor is nyugodtan fogok aludni, ha Ádám netán kitalálja, hogy a cél a 9000-es fordulat elérése… :D

- Geree -

Tetszik? Véleményeznéd? Netán kérdeznél?
Itt megteheted!

Geree 2011.02 - Capri YB Cosworth - Krad , ,

Hozzászólások lezárva