Dugó, fadugó…

2011. március 4.

Cosworth

Cosworth

A kuriózum számba menő, egyedi motor építésének főbb csapásvonalait megfogalmaztuk, a meghatározó alkatrészek - köztük a hengerfej, mint leglényegesebb  - megvannak, úgyhogy el kell kezdenünk számolgatni, hogyan is tovább.

Felmerült a bevált 2.1-es konverzió lehetősége a V6-os dugókkal, amely a gyári 90,8-as átmérő helyett 93mm-es furatátmérőt kínál; esetleg ugyanez a későbbi V6 Cosworth dugókkal, ami már zsebekkel is rendelkezik szelepek számára, de még mit sem tudunk az ezekkel elérhető sűrítésről. Úgyhogy számoljunk!

Mivel az épülő motor szívóüzemű lesz, így a gyári Cosworth hengerfejet és a saját dugattyúját használva alacsony lenne a sűrítésünk, számszerűen 9 körüli. A hengerfej sajátosságaiból adódóan pedig annyit nem lehet levenni, hogy akár még csak meg is közelítsük a kívánt 11-12 körüli nagyságrendre tervezett sűrítési értéket, tehát más megoldást kell találnunk…

A megfelelő sűrítés kialakításához először is ismernünk kell az égéstér térfogatát, ennek ismeretében lehetséges csak a sűrítés számszerűsítése. Szóval egyik este leültem és kimértem az égéstér térfogatát: 47ccm lett. Ezen adat ismeretében számolgattam egy kicsit, és az jött ki, hogy blokktetőig járó síktetős dugóval még bő 10ccm kellene a kívánt sűrítés eléréséhez, tehát a korább verziók egyike, a V6-os dugók használatának a lehetősége kiesett.

Az elvetett lehetőséget követően keresgélésbe kezdtünk és eközben találtunk egy szimpatikus német céget, aki készít ehhez a motorhoz szívó üzemre, nagysűrítésű (12,5), kovácsolt dugókat, ráadásul többféle hajtókar-hosszhoz és 0,25mm-es lépcsőkben. GREAT, ez kell nekünk!

Wössner dugattyú

Wössner dugattyú

Ezek után már nem marad más hátra, mint a megfelelő méretű dugattyút kiválasztani, s ezzel egy újabb nehéz szintet abszolválhatunk a motor építésének folyamatában.

- Geree -

Tetszik? Véleményeznéd? Netán kérdeznél?
Itt megteheted!

Geree 2011.02 - Capri YB Cosworth - Krad , ,

Hozzászólások lezárva