Bejárat > Eset-tanulmányok > Futárkodás és a Ford VV karbi

Futárkodás és a Ford VV karbi

2011. február 22.

Ford VVHogyan nőhet meg az átlagfogyasztás a legnagyobb jóindulat mellett is közel a kétszeresére? Lássuk!

Adott egy alapvetően városi használatra optimalizált kisautó:
‘84 Ford Fiesta 1.1 OHV, Ford VV karburátor
ral.

Ennek a városi fogyasztása kihozható 7 liter alatt, de Krisztián autója a saját elmondása szerint 12 litert eszik!

Ez már közel dupla üzemanyag-mennyiséget jelent, tehát a gyertyáknak vastagon kormosnak kellene lenniük. Nem voltak azok, sőt! Akkor hova tűnik ennyi benzin?

Mivel a motor körül nem találtam olyan okot, ami indokolta volna ezt a rendellenesen magas fogyasztást, kérdezősködtem. Ennek kapcsán derült ki, hogy az autó jelenleg futárkodós funkciót tölt be, ami pedig hozzávetőlegesen napi 90 címet, ergo minimum napi 90 leállítást és beindítást jelent. Ez egy “hagyományos”, vagyis mechanikus gyorsító-berendezéssel ellátott karburátor esetében még nem jelentett volna ilyen mértékű túlfogyasztást, de ezzel a karburátorral sajnos igen. Miért?

Ford Variable Venturi

Ebbe a karburátorba a jól bevált mechanikus gyorsító-berendezés helyett vákuumos rendszert tettek, ami lényegében ugyanazt csinálja, mint a mechanikus társa, hiszen gázadásra csökken a szívócsővákuum, s ez a paraméter-változás ugyanúgy felhasználható az átmeneti állapotok dúsítására. Ezt a feladatot egyébként fenti kép alsó részén középen, “M” betűvel jelölt membrános egység látja el.

A gond jelen esetben az, hogy leállításkor megszűnik a szívócső-béli vákuum, így a vákuummal előfeszített rugó kirugózik és a rugó a membrán túloldalán tárolt benzint az utolsó cseppig a torokba fecskendezi. Minden leállításkor. Igaz, hogy ez csak 1-2ccm leállításonként, de naponta 90-szer, és havonta közel 2000-szer, már számottevő mennyiség.

Megoldás: amíg az autó futárkodós célokat kénytelen betölteni, elég gyorsan kifizetődő egy klasszikus karburátort feltenni ehelyett. Szerencsére ezt a motort szerelték egytorkú Weber-ekkel és a velük közel azonos Ford 1V karburátorokkal is, így szívósorral együtt “pillanatok alatt” bolt-on kicserélhető a két rendszer.

További problémák: a túlfogyasztás további okainak a keresése közben még a következőket találtam:
- az üzemi keveréket meghatározó súber tű nem volt pozícióban, így a karbi dúsabb keveréket állított elő a szükségesnél. Ezt egy sima beállítással orvosoltam.
- egy túl kicsi értékű megszakító-hézagot, ami a zárásszöget módosítva fejti ki káros hatását a szikra-teljesítményre.
- túl nagy alapelőgyújtást, ami a keverék túl korai begyulladása végett csökkentette az égésnek a főtengelyre kifejtett erejét
- kopott, lötyögős megszakító alaplapot, ami alapjáraton ca. ±5°-os gyújtási szórást eredményezett.
- túl nagy szekunder-köri ellenállásokat, ami szintén rossz hatással van szikrateljesítményre.

További javaslatok: a kikopott és lötyögős megszakítós gyújtást rövid időn belül kiváltjuk egy érintkező nélküli rendszerre, ami sokkal pontosabb, biztosabb és nagyobb teljesítményű gyújtást képes megvalósítani. Emellett kicseréljük a rotort és a gyertyákat ellenállás nélkülire, a kábeleket jóval alacsonyabb ellenállásúakra és a trafót egy nagyobb áttételűre. Ezzel már minden körülmények között biztosítható lesz a kifogástalan gyújtás.

Az üzemanyag- és a gyújtási rendszer átalakítását követő fogyasztáscsökkenésről rövidesen beszámolok.

- Geree -

Tetszik? Véleményeznéd? Netán kérdeznél?
Itt megteheted!

Geree Eset-tanulmányok , , ,

Hozzászólások lezárva