Bejárat > Eset-tanulmányok > Benzin vs. benzin

Benzin vs. benzin

2010. december 25.

Egy érdekes dologra lettem figyelmes a minap: a megszokott helyi kis magánkút helyett most egy kék-zöld kúton kellett tankoljak és a WBO2 műszer szinte azonnal egy jóval dúsabb keveréket jelzett vissza.

A rohangálós autómon továbbra is a keverékkel játszom, így még mindig bent van a WBO2 műszerem. Eddig 50 és 70km/h között, egyenletes sebességnél nagyjából 1,07-1,09 körüli volt a lambdám. Tankolni többnyire a helyi kis magánkúton szoktam, már csak a közelsége és nem utolsó sorban a 10-15Ft-tal kedvezőbb ára végett is, viszont most egy kék-zöld kúton kellett tankoljak. Nem sokkal később arra lettem figyelmes, hogy ugyanazon üzemi körülmények között lement a lambdám 1,00-1,01-re. Úgy beállt erre az értékre, mintha kétpont-szonda-vezérelt injektoros motor lett volna. Elsőre arra gondoltam, hogy az alapjárati levegőfúvóka körül van valami részleges dugulás, illetőleg még az is az eszembe jutott, hogy most visszadugtam a kartergáz-visszavezető csövet, amit korábban esetleg nem. Ebben az esetben mivel a beszívott levegőn belül lecsökkent a tiszta levegő aránya, viszont ugyanannyi a hozzá porlasztott benzin mennyisége, így értelemszerűen bedúsul a keverék.

Mivel csak egy szerény összegért tankoltam, hamar rá kellett tankolnom, és érdekes módon elég gyorsan felugrott a lambdám 1,05-1,06 körüli értékre. Mi is történt valójában? Csak a másmilyen benzin tankolásától lement az 1:15,9-es AFR 1:14,8-ra, majd amikor rátankoltam, megint visszaszegényedett.  Igaz, nem a régi értékre, de még volt a tankban a “kék-zöld” benzinből, így keveredett az újjal.

Mire következtettem ebből? Habár a dolog üzleti hátterét nem tudom, de úgy tűnik, hogy a “kék-zöld” kúton tankolt sima 95-ös benzin dúsabb keveréket generált. Lehet ez akár egy olyan hallgatólagos vezetői utasítás is, hogy a prémium benzinek eladási statisztikáit javítani kell, így ha önállóan nem fogyott, akkor inkább hozzákevertek valamennyit a standard benzinhez, legalább úgy fogyjon. Vagy akár azt is el tudom képzelni, hogy az üzletpolitika része, hogy ha már alapvetően drágábban adják a benzint, akkor tegyenek is bele valamit, amitől másképp fog viselkedni az autó. Ez a keverék-dúsulás persze a lambda-szonda-vezérelt motoroknál azonnal korrigálásra kerül, de akkor az az adott üzemállapotban, az adott mennyiségű levegőhöz fizikálisan kevesebb benzin befecskendezését igényli, így fogyasztásban akár realizálódhat a különbség.

- Geree -

Tetszik? Véleményeznéd? Netán kérdeznél?
Itt megteheted!


Geree Eset-tanulmányok , , ,

Hozzászólások lezárva