Bejárat > Eset-tanulmányok > Fogyasztás-optimalizálás; UPDATE!

Fogyasztás-optimalizálás; UPDATE!

2010. november 8.

Update az alábbi fogyasztás-optimalizálás blogbejegyzéshez.

Az 1.15-ös lambda, alias a közel 1:17-es AFR nem hozta meg a hozzá fűzött reményeimet. Az autó túl gyengének mutatkozott, de legalább a fogyasztás sem lett ennek megfelelő. Úgyhogy kipróbáltam még egy pár másik emulziós csövet, de végül a gyári volt a legközelebb a módosult elképzeléseimhez. Az elképzelés 1:17-ről lement 15,5 és 16 közé, üzemállapottól függően. Alapjáraton és amikor épp csak hozzáérek a gázhoz, akkor bő 16 az AFR, de ahogy nő a terhelés a motoron, úgy “dúsul” 15,5 felé. Így ha alapjáraton vagy nagyon kis gázzal kell menni, akkor mivel úgy sem akarok erőt kivenni a motorból, ezért egy kicsit szegényít a keveréken, még egy bolhapöcsnyit nyerve a fogyasztáson; de ha már erőt kell leadjon a motor, akkor egy kissé bedúsít, amivel ugyan még mindig masszívan szegénykeverékes lesz a dolog, de minimális dúsítással pont annyi pluszt ad, hogy egyáltalán nem tűnik erőtlennek a motor.

Érdekes egyébként megfigyelnem, hogy az egyes emulziós csövek hogyan változtatják a keverékképzés jellegét és újra (meg újra) be kell látnom,  milyen zseniális szerkezetek ezek. A karburátorok azért csaknem egy közel évszázadon át szolgálták ki a gépjárműveket, s így pedig óriási tapasztalat gyűlt fel velük kapcsolatban, hogy milyen cél elérése végett milyen megoldást kell alkalmazni. Eddig is fejet hajtottam apáink és nagyapáink munkássága előtt, de amikor 2010-ben, a kor modern műszereivel méricskélem a 20-30-40 éves, elektronika nélküli megoldásokat, azt kell lássam, mélyen átgondolt, zseniális alkotások. Pedig csak különböző helyeken elhelyezett különböző méretű likakról van szó… :D
Pedig nekik valószínűleg még nem volt profi elektronikus műszerparkjuk, amit két tyúkbéllel az utastérbe bekötve tudtak roadtest-en elemezgetni…
(Jó tudom, ott vannak a fékpadok is, de nehéz elhinnem, hogy a 60-as 70-es években számítógép-vezérelt programok szerint járatták a motorokat. Sokkal hihetőbb egy 4-6-os villamosról lopott forgatós gázkarral való “játszadozás”… :D)

Egy pici potenciált még érzek a rendszerben, de már ezzel a beállítással is szimpatikusan alakul a fogyasztás. Számszerűen (igaz, hogy dugómentes, de főképp pesti városi/külvárosi használatban) a legutolsó 300km átlaga 6,3 liter volt. És mindezt úgy, hogy szükség esetén az autó dinamizmusával sem kellett a szélső sávban kullognom…

Ez annyira fellelkesített, hogy már rakom össze a 26/28-as Weber TLDM-et, valamint most építek be egy motorféküzemi benzinlekapcsolást, amikkel még további deciket szeretnék fogni. És ha még egy kis hatékonyság-javító sűrítés-növelést is megejtek, a mostani buta 8,5 helyett mondjuk egy baráti 10,5-t, akkor a nem titkolt célom az azonos városi felhasználás mellett bemenni 6 liter alá! :D
Persze itt már esélyes, hogy motorolajat is úgy kell majd keresnem, hogy alacsony belső súrlódású legyen; illetve egyéb, eddig jelentéktelennek tűnő részletek is érdekessé válhatnak, de majd meglássuk… :D

- Geree -

Tetszik? Véleményeznéd? Netán kérdeznél?
Itt megteheted!


Geree Eset-tanulmányok ,

Hozzászólások lezárva