Bejárat > Eset-tanulmányok > Fogyasztás-optimalizálás

Fogyasztás-optimalizálás

2010. október 30.

Adott a lóti-futi járgányom, egy meginjektorotlanodott (új szót alkottam! :lol: ) 1.4-es Fiesta Mk2. Majdnem olyan, mint az alábbi képen látható darab, csak kiegészítő fényszórók nélkül.

Fiesta_Mk2

Fiesta Mk2

És mivel a fő funkciója a hálátlan rohangálós feladatok betöltése, ezért a legfontosabb jellemzője a fogyasztása. Lássuk, mit lehet kihozni belőle!

Weber TLDM

Weber TLDM

Az autó fénykorában egy kétpontszonda-vezérelt CFi-s rendszerrel látta meg a napvilágot, hivatalosan 71 lóerővel. A rendszer óriási “előnye”, hogy tartja a λ=1-et; ha tetszik, ha nem. Így részterhelésen többet eszik, mint kellene, de legalább padlógázon nem hozza a maximumot. Főképp az első dolog miatt esett le a motorról az injektor, és egy Weber 28/32 TLDM került fel helyette.

WBO2

WBO2+EGT

A fogyasztás érdekében egy bő mm-nyit csökkentettem a benzinszinten, ezzel az alapjárati és az átmeneti rendszer működésekori fogyasztáson lehet nyerni egy kicsit. Összeraktam az autót, majd bekötöttem a szélessávú lambda monitoromat, megnézni, hogy mit is csináltam. Nyugodt alapjárat mellett az alapjárati keverék lambdája 1,2(!). Ezt később azért dúsítottam egy kicsit, mert néha bizonytalankodott az alapjárati fordulat, így most 1,17-1,18 körül véglegesedett. A dugóban ácsorgás lowcost-osítva! :D

No, lássuk a többit! Az első torok lambdája 1,03-1,06 közötti. Alakul, de ezen még lehetne szegényíteni. Kicseréltem az első torok főfúvókáját 115-ről 112-re (csak ez volt itthon), de ez alig valamit hozott a konyhára: 1.05-1.08-ig kúszot fel a lambda. Ennél többet szerettem volna, valamit még csinálni kell. A féklevegő-fúvóka nagyobbra cserélésével csak a felső tartományban szegényíteném tovább a keveréket, de a kisfordulatú tartományokét nem, pedig pont ott kellene, hiszen az a tartomány a leghasználatosabb lótifutikor. Egy még kisebb főfúvókával (110, esetleg 105) ugyan lehetett tovább lehetett volna szegényíteni az alsótartományi keveréket, de félő, hogy a csökkentett benzinszintet is figyelembe véve az átmeneti és a főfúvókarendszer közé csináltam volna egy lukat.

Emulziós csövek

Emulziós csövek

Akkor mit lehet tenni? Másik emulziós cső! Kivettem a régit (jobboldali) és turkáltam egy hozzá nagyjából hasonlót (baloldali). Ez annyiban különbözik a gyáritól, hogy magas és közepes benzinszintnél (terhelésnél) több féklevegőt ad a keverékhez, mint az előző, ergo pont abban a tartományban, amit sérelmeztem, szegényíti a keveréket. Gyorsan be is tettem, aztán gyí, próbakör! Eddig még sosem volt lehetőségem megmérni az emulziós csövek hatását, szóval türelmetlenül vártam az eredményeket! És akkor az eredmények, ami miatt a bejegyzés született: változatlan benzinszint, fő- és féklevegőfúvókák mellett, csak az emulziós cső cseréjével is igen jelentősen módosítható a keverék. Ez számszerűsítve, jelen esetben azt jelenti, hogy az eddigi részterheléses 1,05-1,08-as lambda azonnal felkúszott 1,15-1,17-re! És nincs luk az átmenetben!

No, így most már gyakorlatilag az összes, rendszeresen használt tartományban 1,16 körüli a lambdám, s mindennemű működésbéli zavarok nélkül, szóval innentől már csak a valós fogyasztás-mérés van hátra. Meglássuk! :D

Egyébként van egy “B” terv is, ha ez így nem hozta volna az elvárásaimat. Van itthon egy 26/28-as TLDM-em, amit 1,1-es és 1,3-as motorokra szereltek, de ez az 1,4-esre feltéve fojtásként fog funkcionálni, ergo kevesebb levegőt tud a motor beszívni, ami kevesebb benzint is jelent, így a fogyasztás is kedvező irányba kell elmozduljon.

u.i.: egyértelmű, hogy a szegényebb keverék gyengébb jelleget kölcsönöz az autónak, de arra azért vigyáztam, hogy lepadlózva ne bringázzanak körbe a kis-iskolások: itt szigorúan tartom a 0,9-es lambdát! :D
Szóval ha minden jól megy, akkor ezzel a beállítással hozom a karbis konfig gyári 75 lóerejét úgy, hogy a városi fogyasztást 7 liter alá szeretném szorítani…

- Geree -

Tetszik? Véleményeznéd? Netán kérdeznél?
Itt megteheted!


Geree Eset-tanulmányok , ,

Hozzászólások lezárva