Túlfogyasztás…
Jóbarátom panaszkodott, hogy a lambda-szonda-felügyelt, Pinto motorú 2.0-ás Sierrája autópályan 130 körüli tempónál 13-14 litert eszik, megnézném-e?
Mivel tudom, hogy az autó tulaja lelkiismeretes tulaj, így az elhanyagoltság kizárható. Nézzük, mi van még? Mivel a gyertyák nem túl öregek és szép világosak voltak, ezért látatlanban a szelephézagoknál folytattam az ellenőrzést, túl kicsi hézagra tippelve - ami nagy terhelésnél eltűnve kitámaszthatta a szelepet és ezzel a nyomás nem maradt volna meg a hengerben, hanem szépen elszökött volna.
De mivel a gyertya világos volt, és szépen ki is volt égve, úgy tűnt, mintha ez a mennyiségű a benzin nem a motorban égne el. A hézagok gyakorlatilag kifogástalanok voltak, nem volt szükséges állítani azon. Légszűrő tiszta, vákuumcsövekből mindenki a helyén, vákuum-szelepek nem eresztenek át, tehát nincs falslevegő-beszívás sem. Ezek alapján egy halódó lambda-szondára tippeltem volna, de ezt házilag (még) nem tudom kimérni. Mi lehet még? Légmennyiség-mérő? Igen, de a gyertya akkor is árulkodna a közel kétszeres fogyasztásról… Hmmm, már kezdtem egy kissé tanácstalannak érezni magam.
Abban a megegyezésben, hogy szerzünk és kipróbálunk egy másik szondát, rakosgattuk össze az autót, amikor is a tanktól a motortérig tartó fém benzincső és az injektorhíd közötti gumicső személyében a következőre lettem figyelmes.
Hát ez eddig nem túl meggyőző…
Hát itt biza kilátszik a szövet erősítés!
Hát ezt a 20bar-os értéket erősen szkeptikusan fogadtam…
Itt meg már kezdett elválni a szövet erősítésen kívül lévő külső gumi réteg. Ha a szöveten belüli réteg is így néz ki, akkor ez a cső macskadobáláson kívül sok dologra már nem lesz jó…
Azt még nem tudom, hogy valóban csak ez volt-e a felelős a magas fogyasztásért, de hogy biztonságtechnikai oldalról nézve nem állt messze az autó attól, hogy szerencsétlen körülmények esetén kigyulladjon, arra jó tippem van. Szerencsére még időben megtaláltuk a problémát! A fogyasztásról pedig majd Muki barátom rövidesen visszajelez…
- Geree -