Bejárat > Tévhitek > Csörgő szelepek

Csörgő szelepek

2010. szeptember 10.

Nem hiszem, hogy lenne valaki, aki még nem találkozott volna benzines autók esetében nagy terhelésnél a motor felől hallható csörgő hang esetén azzal a mondattal, hogy “csörögnek a szelepek”. Nos, senkit sem szeretnék az eddig világnézetében megingatni, azt meg még véletlenül sem, hogy emiatt értékelje át az eddigi életét, de ez nem igaz. Nézzük, hogy miért? Első körben, ahogy fentebb is írtam, nagy terhelésnél hallható, s gázelvételre megszűnik. Fordulatszámtól függetlenül. Tehát fordulatszámfüggő már nem lehet a zaj forrása. Annál inkább terhelésfüggő. De mi változik a gázpedál-állástól függően? A motor hengertöltöttségi foka. Minél nagyobb gázt adunk, annál magasabb lesz. Ez pedig azt jelenti, hogy a sűrítési végnyomás is annál magasabb lesz.

De mielőtt tovább lépnék, gyorsan beleveszem a benzinek, mint üzemanyagok kopogástűrését. Minél magasabb a benzin oktánszáma, annál magasabb nyomáson kezd detonációs égésbe. A normál égés terjedési sebessége ca. 25m/s körüli, a detonációs égésé ennél nagyságrendekkel magasabb. Hogyan alakul ki detonációs égés? A dugó a sűrítési ütemben közeledik a FHP felé. A FHP előtt (fordulattól függő szögértékkel) érkezik a szikra, aminek az időpontja úgy van kiszámolva, hogy egy normál égés terjedési sebességével az égő gáz pont akkorra fogja kitölteni a FHP-i égéstér térfogatát, amikor a dugó elhagyja a FHP-ot. Egyetlen bibi van az elméletben, mégpedig az, hogy az égés kezdete után mi még tovább sűrítjük a gázt, hiszen még nem vagyunk a FHP előtt. Szegény benzinnek meg nem elég, hogy egyrészt már jól összesűrítettük, meggyújtottuk, ami amúgy is nyomásnövekedéssel jár, hanem még ezen felül is tovább sűrítjük. Őszintén szólva meg tudom érteni, hogy egy ilyenre néha besokall és eldurran az agya. És ha kicsit nagyobb az előgyújtás, mint a benzin kopogástűrése, és netán még a környezeti hőmérséklet is egy jó kis száraz 40°C-os, akkor az biza ledobja a láncot, detonációs égésbe kezd és ez adja ki azt a jellegzetes “csörgő” hangot. Hogy néz ez ki diagramon? Lássuk!

Égési nyomások

Égési nyomások

A normál égés 360°-nál, vagyis a FHP-ban éri el a csúcsértékét, amivel szemben a kopogásos égés azonos előgyújtás mellett is jóval a FHP előtt. Ráadásul ezt a csúcsértéket nagyon magas hőmérséklet mellett, mondhatni egy szúrólánggal teszi. A normál és a kopogásos égés csúcsnyomásai között egyébként a diagram nem teljesen pontos, mivel ezek a tüskék, ahogy korábban is említettem, egy határoztott nagyságrenddel nagyobbak tudnak lenni a normál égés csúcsértékeinél. Ha egy szívó-benzines motor égési csúcsnyomása egy nem rossznak mondható 40bar körüli, akkor a kopogásos égésnél simán 200 bar feletti impulzus-szerű nyomásokról beszélhetünk. És ezt biza nem szokták szeretni az alkatrészek, ilyenkor jönnek a leszakadt gyűrűgátak, a leolvadt gyertyák és szelepek, no meg az átlyukadt dugattyúk…

Letört gyűrűgát

Leszakadt gyűrűgát

Átlyukadt dugyttyú

Átlyukadt dugyttyú

De még nem mindig nem válaszoltam meg, hogy miért nem csörögnek a szelepek, úgyhogy akkor most végül erre is sort kerítek. Tehát azt már tudjuk, hogy mikor csörög az, ami csörög. Tudom, már azt is elmondtam, hogy mi az, ami csörög, de akkor azt is elmondom, hogy a szelep miért nem csöröghet. Melyik ütemben vagyunk? A sűrítés végén, az égés elején. A szívószelep nem sokkal az AHP után bezárt, de ha ez nem is sikerült volna neki azonnal, a hengertérben a dugó felfelé haladó mozgása keltette nyomás biztosan a helyére kényszeríti azt. A kipufogó-szelep meg még nem nyit, hiszen akkor hol lenne a munkaütem? Az csak ül a helyén nyugodtan, magát ízekre unva, hogy valami történjen. Ráadásul mind a két szelepet a saját rugójukon túl a nyomás is a helyükön tartja. És ekkor történik a kopogásos égés. Szóval, ha valaki nekem meg tudja mutatni, hogy kicsi a rakást játszva, 15 db mackós legény alatt legalul el tud kezdeni táncolni, akkor elhiszem, hogy a szelepek csörögnek… :D

- Geree -

Geree Tévhitek , ,

Hozzászólások lezárva