A motor alja

2010. július 10.

Hát, megkezdődött az építés, értelemszerűen motor aljával. Az előző bejegyzésben kiszámolt sűrítés megvalósításához első körben kihasználtam a lehetőséget, hogy a gyári konfigurációban a dugó nem jár fel a blokktetőig, hanem 1.2mm-rel az alatt fordul át. Ez azt jelenti, hogy ha csak ezt a 90.8-as átmérőjű és 1.2mm-es “korongot” kivesszük a sűrítési térből, akkor azzal máris 10.4-re emelkedik a sűrítés. És mivel a hengerfejtömítés 1.3mm vastag, valamint mivel a dugó-hengerfej távolságnak célszerű, ha 1mm-nél kisebb értéket nem vesz fel, ezért úgy síkoltattam a blokkot, hogy a dugó végül 0.3mm-t jár ki. Így pontosan 1mm maradt meg a szükséges távolságnak, és a sűrítés is szépen pontosan be tudtuk állítani a hengerfej jelentős síkolása nélkül. Más gépmunka nem is kellett, neki lehetett állni LEGO-zni.

Rendbetételre várva

Rendbetételre várva

Így kaptam kézhez a blokkot, ami persze ilyen formán nem kerülhetett ki a kezeim közül. Működés szempontjából persze semmi jelentősége, no de mégis… A szemfülesebbek  egyébként észrevehetik, hogy a kép egy elforgatott kép, a blokk valójában egy asztalon áll, csak úgy nem fér volna el szépen, szóval “felborítottam”. :D

Lemaszatoltam egy rozsdapassziváló alapozóval, majd mivel nekem nincs egy másoknál szokásos, kézjegyként funkcionáló randa színre festős rigolyám, így kapott egy semleges fekete színt.

Lekezelve

Lekezelve

Lefestve

Lefestve

No, így már azért jobban néz ki, nem? :D

Közben belekerült két darab pulzációs ablak is, melynek a működéséről a saját topikom azonos nevű blog-bejegyzésében írtam korábban egy pár sort.

Pulzációs ablak

Pulzációs ablakok

Ha valaki kérdezi, hogy miért csak ekkora, akkor jogos, lehetett volna nagyobb is, a főbb erővonalak túlzott megközelítése nélkül is lehetett volna még bővíteni, de mivel ezen a típusú motoron ez volt az első darab, ahol ezt megcsináltam, nem szerettem volna, ha túllövök a célon, és esetleg ez okozott volna problémát a blokk szilárdságának csökkenése végett. Már ez is bőven több, mint a semmi, szóval az inkább legyen egy kicsivel kevesebb, de megbízható, mint több, de rizikós. Nem versenymotor lesz ez…

És még ha a valóságban nem is volt ennyire gyors a művelet, máris eljutottunk a főtengely helyére tételéhez. Természetesen minden kopó alkatrészből, így a csapágakból is újakat kapott.

A főtengelyre várva

A főtengelyre várva

Ez is a helyére került

Ez is a helyén

Végre a helyén!

Csapágyak is lehúzva!

No, hát ez is kész van, még sincs este, ahogy a bölcs török mondaná! :-)
Ezt követően előkerültek a dugók is. Hát, szó-mi-szó, azért volt rajta lerakódás, amit a dugótetőn az égési lerakódások indokolnak, de a gyűrűk alatt is szép lerakódások voltak rajtuk, amik elhasználódott gyűrűkre utaltak. Nem szeressem a koromlerakódásokat, mert vékony rétegben olyan kemény réteget alkotnak, ami ha más felülettel súrlódással találkozik, akkor reggeli előtt megeszi azt. Így megint leültem törökülésben egy csendes sarokba és nekiálltam megpucolni a dugókat is.

Előtte - utána

Előtte - utána

Illetve, ha helyes akarok lenni, akkor inkább “Utána-előtte” kellett volna legyen a kép címe, de gondolom mindenki kitalálta, hogy melyik volt előtte és melyik utána… :D
Na, itt már végre a dugók is fel vannak fűzve.

Dugók is a helyükön

Dugók is a helyükön

Még felkerültek a “sallangok”, úgy mint az olajpumpa és a gyújtáselosztó segédtengelye és szíjkereke, új vízpumpa, a termosztátház új termosztáttal, szimeringházak új szimeringekkel, olajteknő. Talán mondanom sem kell, de ha mégis, akkor mondom: nem szeretek egy rossz minőségű alapanyag végett kétszer dolgozni, azzal az esetek nagy számában csak a nyűg van. Mindenből csak minőségivel szeretek dolgozni, azokkal még sosem volt problémám, így a cserélendő alkatrészeket is csak gyárira, vagy azzal közel azonos minőségű utángyártottra voltam hajlandó lecserélni. Megveszem, beteszem és éveken keresztül minden úgy teszi a dolgát, ahogy a nagykönyvben meg van írva. Az olcsóval meg szinte mindig csak a fejfájás van…

Lassanként azért összeállt a komplett alja. Itt azért elgondolkodtam, hogy ezt a motort elcserélem a Sierrámban lévő motorra, hátha Tibi nem veszi észre. :D

A kész alja

A kész alja

De aztán meggondoltam magam, és még sem cseréltem el…
Egyébként érdekes, hogy ennél a motornál gyárilag sincs központosítás a blokk és a hengerfej között, szóval amennyi mozgást enged a blokkba betekert hengerfejcsavar és a hengerfejben számára kialakított furat közti távolság, a hengerfej a lehúzáskor annyit mozoghat. Ugyanígy a hengerfejtömítés is el tud mozogni, s még ha nem is feltétlen okozna problémát, én úgy voltam vele, hogy legyen az csak központos. Így, ahogy a képen is látható, lefejeztem egy régi hengerfejcsavart, betekertem a blokkba, így már a tömítés sem tudott elmocorogni, és a hengerfej is elegendő pontossággal megvezetve került fel. Ezek után egy-két csavarral lágyan meghúztam a hengerfejet, hogy se a hengerfej, se a tömítés ne tudjon elkóricálni, kivettem a lefejezett csavarokat, és utána már szépen le lehetett húzni a a hengerfejet úgy, hogy tudtam, semmi sincs elcsúszva.

Ezennel a “blokk alja” témát is megrágtuk, a következő blogbejegyzésben a hengerfej ínyencségeit csócsáljuk meg.

- Geree -

Geree 2010.06 - Dutton Phaeton , , ,

Hozzászólások lezárva