Bejárat > 2010.06 - Dutton Phaeton > Problémák egymás hegyén-hátán…

Problémák egymás hegyén-hátán…

2010. június 21.

Miután az autót személyesen is láthattuk, hallhattuk és vittek is egy kört vele, többen azon az állásponton voltunk, hogy valami nem kóser a motorban, meg kellene azt nézni belülről. Alapjáraton kopogó hangja volt, amire mindenkinek a csapágyasság körül kezdtek cikázni a gondolatai. Ugyanakkor ezt cáfolta az a tény, hogy sem terhelésen, sem fordulaton nem volt hallható ez a hang - pedig inkább ott kellett volna…

Ford KentAmikor odáig jutott a felújítás, hogy a motor kikerült az autóból és szét is lett szedve, a kézzel fogható dolgok után kezdtünk el agyalni. Első dolog, hogy a hengerek az utolsó gyári túlméret felett voltak, így a blokk felfúrása, mint lehetőség, azonnal problémás lett, mivel minőségi dugót a megfelelő méretben már nem lehet beszerezni. Valami hazai kisiparossal azért még le lehetett volna gyártatni egy megfelelő méretű dugót, de hát azért az a dugó sem olyan egyszerű alkatrész, mint gondolnánk. A további probléma ott jelentkezett, ami végülis magyarázatot adott a nem odaillő hangra is, az az volt, hogy a főtengely axiálcsapágya romokban hevert, így a főtengely tengelyirányú lógása 3mm(!) körüli volt. Több ember megnézte és bár volt, aki azt mondta, hogy átlagos felhasználásra még tud vele csinálni valamit, hogy jó legyen, de egy sportos felhasználásra, mint amire az autó is készült, már nem tud garanciát vállalni, hogy bírni fogja. Így a felújításhoz szükséges alkatrészek és lehetőségek hosszadalmas és körülményes körbejárásának, felkutatásának az eredménye az lett, hogy csere egy másik típusú motorra. Már csak azon oknál fogva is, mert az eredetileg benne lévő 1.6-os, Kent névre keresztelt (Ford) OHV motor egy elég ritka és keresett darab, kevés autóban volt ilyen (pl. Fiesta MkI XR2, Escort MkI-MkII, meg még egy-két hasonló öreg darab), s azok is rég kihaltak már. Tehát cserealkatrészre sem sok esély volt, így akkor más motorból kell kiindulni.

Pinto turbo

Pinto turbo

Tehát kellett keresni egy olyan motort, ami a lehető legtöbb részletében egyezik, vagy hasonló az eredeti motor csatlakozó méreteivel. Tehát eleve csak egy hosszmotor jöhetett szóba, mivel egy keresztmotort hosszába forgatva rögzíteni mindig problémás. Így már azért nagyban leredukálódtak az esélyek. Az autó eredeti váltója egy sportos négyfokozatú, nagyon jó áttételezéssel (hosszú egyes és a többi fokozat viszonylag közel egymáshoz), így azt is meg akartuk tartani. Tehát a motor váltórögzítési pontjainak is meg kellett egyezni. Így a sornégyes kategóriában már eléggé leredukálódott a lehetőségek száma: Pinto, DOHC (8V), Cosworth. A Cossie méreg drága, a DOHC nem igazán tuningolható, így lényegében maradt a Pinto. Szóba jöhetett volna még a V6, de az meg nehéz, és nem igazán forgatható. Ellenben a 2.8 elég jó lökettérfogat-alap, de ez is elég nehezen beszerezhető.

A döntés végül az angolok által is elég kedvelt Ford Pinto névre keresztelt kétliteres nyolcszelepes motorra esett, mivel a következő előnyöket jól meg lehet lovagolni általa:

  • Megbízható, olcsó motor;
  • A gyári sűrítésével módosítás nélkül elvisel egy soft feltöltést;
  • Nagyon jó forgathatóságot ígér a 90.8×77-es furat/löket arány;
  • Sok tuning-alkatrész szerezhető be hozzá, egész széles spektrumban;
  • A lökettérfogatot semmi sem pótolja, abból meg itt, az előző motorhoz képest helyből +25%-unk van;
  • A Kent-nél a sík hengerfej miatt csak dugócserével lehet módosítani a sűrítést, míg a Pinto-nál mind a blokk, mind a hengerfej megmunkálásával, de a gyári dugó meghagyásával pontos értékre módosítható a sűrítés;
  • Nagy tartalékokat rejt, amit egyrészről alátámaszt, hogy a későbbi Cosworth motor is eme a blokknak alapjaira épült; másrészt pedig, hogy a hülye angolok a gyári 105 lóerős motorból csináltak 240 lóerős SZÍVÓ(!) motort, igaz hengerfejcserével;
  • Szükség esetén bőven találni hozzá alkatrészt, mivel mind a Sierrák, Taunusok, Caprik, Transitok népszerű motorja volt, így elég nagy darabszámban készült;

Pinto 2.0 EFI

Pinto 2.0 EFI

Tehát adott volt a feladat, keresni kellett egy Pinto motort, ami jó kiindulási alap lesz. Nem is kellett sokat keresni, meglehetősen gyorsan sikerült szerezni egy jó állapotúnak mondott kétliteres injektoros motort, amiből aztán elkezdtem valami jót csinálni…

- Geree -

Geree 2010.06 - Dutton Phaeton ,

Hozzászólások lezárva