Bejárat > 2010.06 - Dutton Phaeton > A kitcar-okról általánosságban

A kitcar-okról általánosságban

2010. június 17.

Alapvetően az egész oldal a belsőégésű motorokkal foglalkozik, de mivel ez az kitcar téma elég rendhagyó itthon, és mivel nagyon körülményes és drága a kitcar-ok itthoni forgalomba helyezése, ezért kevéssé ismert járműfajtáról van szó, egy pár szót mégis csak ejtenék róla általános bemutatás jelleggel.

Vázszerkezet

Vázszerkezet

A kitcar-ok vázszerkezete gyakorlatilag kivétel nélkül zárszelvényekből hegesztett, és arra kerül rá a karosszéria. A kaszni hasonlóképpen mint a váz is, gyakorlatilag minden kitcar-nál üvegszálas műanyagból készül; így a kreatív emberek szemében már látom is a felismerést, hogy gyakorlatilag boltban simán megvehető alapanyagokból összerakható az autó. Igen, talán ezért is kitcar a neve. :-D

Zetec 2.0

Zetec 2.0

Motorikusan tipikus a különböző lökettérfogatú sornégyes motor használata, amely jellemzően kétliter körüli szokott lenni, de vannak 1.6-osok is, sőt, előfordul akár Yamaha R1-es motorral épített darab is. Azon kívül, hogy maga a motor nem feltétlen tűnik extrém nagynak és nagyon erősnek, azért gondoljunk csak bele, hogy ezen autók 6-800kg-jához és egy kétliteres motorhoz 150-180 lóerő tartozik, ami azért igen dinamikus jelleget kölcsönöz az autónak. De a “kisebb” motorok mellett nem számít ritkaságnak az akár V8-as többszáz lóerős darab sem, amit azért már bőven elég akár csak megülni is, nemhogy kihasználni az utolsó, a motorban megbújó csikót is…

Első futómű

Első futómű

A műszaki tartalom eddig meg nem említett részei a beépítendő technikától függően a legperverzebb megoldásokig terjedhetnek, amelyre jó példa lehet az itt látható autó első futóműve is. Alapvetően kettős lengőkaros futóművet szoktak preferálni lenni, de azért van aki nem éri be szimplán ennyivel, mert fontosnak tartja a rugózatlan tömeg csökkentését, így a rugóstag belülre került.

És mivel számtalan olyan alkatrész van, amit nem lehet boltban megvenni, ezért valahogy azt is meg kell oldani. Ezeket bontott autókból szokás venni. És mivel Anglia a Ford  és a kitcar fanatikusok hazája, ezért kikövetkeztethető, hogy minden kitcar-ban van egy kis Ford. Az első csonkállvány-kerékagy-fék például tipikusan Escort MkI-MkII; Capri; Sierra. De a motor-váltó is elég nagy arányban. És persze a hátsó futómű is, ami nagyon sok esetben merev hidas, de előfordul hátul is független kerékfelfüggesztés.

Így gyakorlatilag már készen is van az autó. Vázszerkezet, karosszéria, motor-váltó-hajtáslánc, futómű-fékek. Innentől már csak be kell kábelezni, üléseket bele, aztán lehet hasítani nyári szelet!

A kitcar-okra egyébként alapvetően a nyersesség és a közvetlenség jellemző. Nincs hangszigetelt motortér, nincs klíma, nincs komfortfutómű, nincs szervokormány, nincs mindenhogy állítható ülés, a hifi pedig egyenesen felesleges bele. Úgy sem lehetne hallani. De nem is jut az eszébe az embernek, hogy hallgatna valamit, mert ott a motor felől érkező összes zaj, s több már nem is kell, mint amikor üvölt a kipufogó és hátborzongató az ikerkarbik szívózaja…

Az pedig, hogy mi mindent lehet kitalálni és megvalósítani a kitcar fogalmain belül, mutassa az alábbi pár kép.

A Phaeton, melyet alapvetően cross felhasználásra szántak:

Dutton Phaeton

Dutton Phaeton

.
Egy pár Super Seven stílusban épült kitcar:

Seven style 1

Seven style 1

Seven style 2

Seven style 2

Seven style 3

Seven style 3

.
Egy sportkocsis cabrio formavilág:

Sylvia Fury

Sylvia Fury

.
Igen, ez a Countach is igen jelentős részben ilyen technikával épült:

Countach replika

Countach replika

.
Ezekből is replika lesz, nagyrészt kitcar-os építési technikával:

Ferrari replikák

Ferrari replikák

.
Ez még csak egy váz, egy műanyag héj, és négy kerék, semmi több:

Ferrari replika belülről

Ferrari replika belülről

.
És a pár fenti, magyar tulajdonban lévő autótól elrugaszkodva, álljon itt a kitcar kategória egyik örök klasszikusa:

AC Cobra

AC Cobra

Címszavakban, kedvcsinálónak úgy gondolom elég ennyi a kitcar-okról. Akinek felkeltette az érdeklődését, az úgy is megtalálja a megfelelő helyeket a további részletekhez, úgyhogy most már visszatérhetünk az elkalandozásunkból az oldal témájához és folytathatjuk a Pheaton új szíve épülésének a bemutatását…

- Geree -

Geree 2010.06 - Dutton Phaeton , , , , ,

Hozzászólások lezárva