Bejárat > 2010.01 - Fiesta XR2 - Geree > Újdonságok - olajhűtő

Újdonságok - olajhűtő

2010. március 23.

No tehát, hiába volt az XR2-es a Fiestá-k sportmodellje, azért egy olajhűtőt még - sajnos - ez sem kapott. Az Escort RS Turbo-n volt, sőt még talán a Fiestá-éval azonos motor-alapokon nyugvó XR3-asokon is, de erre a modellre valamilyen megfontolásból nem tettek. És hát mivel sikerült egy passzentos, szép olajhűtőt szereznem, nem voltam rest beépíteni sem. Az előző bejegyzés utolsó képét még egyszer fel kell használnom, itt-most-még látszik az olajhűtő.

Olajhűtő

Olajhűtő

Így első körben a fenti képen is látható vizes olajhűtő került be pluszként a motorba, amelynek az áldásos hatásai a következők:

  • Ha az olaj melegebb, mint a víz, akkor a víz visszahűti azt; s fordítva is igaz:
  • Ha az olaj hidegebb, mint víz, akkor a víz melegíti azt.

Tehát a víz minden körülmények között kondicionálja az olajat. És mivel azt már az olajos cikkekből tudni lehet, az olajak egy adott hőmérsékleten tudják biztosítani a legelőnyösebb tulajdonságaikat, ami hozzávetőlegesen 90°C körül található - ami nem mellesleg megegyezik a hűtővíz hőmérsékletével. Tehát nem csak akkor jön jól ez a hűtő, amikor a nyári nagymelegben egy-egy hajtósabb szakasz alatt a túlmelegedett olajat egy hozzávetőlegesen konstans 90°C-os víz tudja hűteni, hanem a másik oldalon, hidegjáratáskor is. Hiszen, ha egy mínusz 15°C-os hidegben kell elindulnunk, akkor még egy hígabb, elhasználtabb olaj is úgy be tud sűrűsödni, hogy a pár százados illesztési hézagokon szinte alig lehet átpréselni. Ezért lehet egy hideg motort a legkönnyebben csapágyassá tenni. És amíg az olaj el nem érte az üzemi hőmérsékletét, addig a nagyobb viszkozitása miatt nem csak a kenés nem megfelelő, de még a fogyasztást is növeli. Tehát ezért jó még a vizes hűtő, mivel az olaj szempontjából egy kissé felgyorsítja a melegedési fázist, így fogyasztást és kopást csökkentve, élettartamot növelve.

És itt merülhet még fel a kérdés, hogy enélkül az olaj hőmérséklete nem egyenlő a víz hőmérsékletével??? NEM, nagyon is nem! Hidegjáratáskor az olaj hőmérséklete jelentősen lemarad a víz hőmérsékletétől. És akkor még nem is beszéltünk arról, hogy a modern autók vízhőfok műszere nem is a víz valós hőmérsékletét mutatja, hanem üzemmelegen oda vannak szögezve a 90-re. Ezeket azért is programozzák úgy, hogy egy tartományon belül folyamatosan 90-et mutasson, mert elég hülyén nézne ki, hogy a mutató folyamatosan megy fel-le. Pedig ha tehetné, akkor még normál körülmények között is ingadozna, hozzávetőlegesen kb. ±5°C nagyságrendnyit. Tehát a laikusok megnyugtatása végett egy picit csúsztatnak az autógyártók…

És ha már az olajhűtők a téma, akkor bár nem az autómhoz kapcsolódó, de mégis itt megemlítendőnek tartom a levegős olajhűtőket is. Miért jó, miért nem jó? Jó egyrészt azért, mert nem 90°C-os a hűtőközeg, hanem még a nyári nagymelegben sincs több, mint 40°C-os. Tehát jóval nagyobb hűtési mértéket lehet elérni vele. Miért rossz? Ugyanezért. Sok nagyteljesítményű autóba szerelnek gyárilag is levegős olajhűtőt, de ott azért nem ennyire egyszerű a dolog, mint ahogy egyesek utólag vértezik fel az autóikat ilyen hűtőkkel.

Fordítsuk meg a kérdést. Nem lepődnék meg, ha valaki, aki egy nem gyári levegős olajhűtő-rendszert épített ki, azt mondaná, hogy csapágyas lett a motorja. Miért? Külső hőmérséklet -10°C, és országúton használja az illető az autót. Mi történik ilyenkor? A motor alig termel hőt, ellenben az olajat folyamatosan ez a fagyos levegő hűti. S így nem hogy a 90°C-os ideális hőmérsékletet, de még talán a 20-30°C-ot sem bírja elérni az olaj. Tehát hiába mutat a vízhőfok műszere üzemi hőfokot, az olaj hideg, ergo sűrű, és a fentebb említett módon egy előzés kapcsán simán csapágyasra hajtható a motor. És akkor még meg sem említettük a hideg olaj magasabb viszkozitása miatt fogyasztásnövekedést. De akkor hogy csinálják a nagyok?

Levegős integrált olajhűtő

Levegős integrált olajhűtő

Úgy, hogy az olajkörben is ugyanúgy van egy termosztát, mint a vízkörben is, ami csak egy adott olajhőmérsékletnél fogja kiengedni az olajat előre a levegős olajhűtőhöz. Így elkerülhető a téli hidegekben az olaj túlhűtése; de egy nemlétező vagy a hidegre (alul)méretezett vizes olajhűtőkör sem fog tudni gondot okozni még egy nagy nyári rekkenő hőségben sem.

Szóval ha valaki olajhűtőt akar utólagosan beépíteni, és “nem vizeset, mer’ az szar”, akkor előtte azért gondolja át ezeket, mert könnyen lehet bajt csinálni…

- Geree -

Tetszik? Véleményeznéd? Netán kérdeznél?
Itt megteheted!

Geree 2010.01 - Fiesta XR2 - Geree , , ,

Hozzászólások lezárva