(Újra) kezdődik

2010. január 19.

Az XR3 időszámítás újrakezdődött…

Korábban volt már egy 1984-es Escort XR3i a tulajdonomban. Kalandos kapcsolat volt, de szívesen emlékszem vissza arra az időszakra. Totális laikusként vettem, a mai eszemmel már sok mindent máshogy csináltam volna rajta, de hát a tanulásnak ára van.

A korábbi Escort XR3i

A korábbi Escort XR3i

Hamar beleszerettem az autóba és rengeteget tanultam amíg nálam volt. Kezdő hobbyautósként egy hengerfej-repedéssel kellett szembe néznem. Ha már egyszer megbontottuk a motort, akkor “tuningoljunk” is, gondoltam. Mivel akkor még nem volt elég háttérismeretem ebben a témakörben, szakemberre bíztam a dolgot, az ő tanácsait követve kompressziónövelés, hengerfej portolás és egy 280 fokos vezérműtengely lett az átalakítás lényege. A művelet annyira sikeres volt, hogy arról Geree  is megemlékezett a Bevezető sorozatban, valamint az ismerősök is előszeretettel emlegetik azóta elrettentő példaként az autó az alacsony fordulaton leadott nyomaték(hiány)át. Fentiek ellenére az autó sokáig volt a nagy kedvenc, majd ismét egy más világ, egy Ford Thunderbird SC következett (3.8 V6 kompresszor).

Kis kitérő után most visszatértem az XR3 szerelemhez és megérkezett az újabb kedvenc, egy 1982-es évjáratú Escort XR3.

A mostani Escort XR3

A mostani Escort XR3

Amikor felszabadult a garázs, elkezdtem nézelődni a piacon, mindenképpen Escort MK3-mat szerettem volna. Több MK4 is feltűnt akkortájt, volt köztük olyan ami igazán jó vétel lett volna, de én ragaszkodtam az MK3-hoz. Sajnos ebből a típusból nemhogy igazán jó, de még elfogadható állapotút is csak ritkán lehet már találni. Többet láttam a 100-200.000 Ft-os kategóriában, de egyik sem volt olyan, amibe jó kedvvel beleültem volna.

Ennek az autónak a hirdetése hosszabb ideje fent volt a legnagyobb autós hirdetőoldalon, az ára miatt jócskán kilógott a sorból, 500.000 Ft feletti irányár szerepelt mellette. A képek alapján nagyon szép volt, de eleinte az ára miatt nem gondolkoztam benne. Aztán telt az idő, és nem találtam megfelelő autót. Végiggondoltam, hogy egy rosszabb állapotú autót megvéve mennyit kellene rákölteni, és ehhez képest (a valóban szép állapotot feltételezve) már nem is tűnt annyira irreálisnak a kiemelkedő ár.

A hirdetésben Dombóvár szerepelt, augusztus közepén pedig épp arrafelé volt dolgunk, így egy kis kerülővel útba ejtettük, és megnéztük hogy mennyire fedi a leírás a valóságot.

“Vesztemre” hamar eldőlt a kérdés, ahogy a tulajdonos a teremgarázsban kiállt a sorból, leesett az állam. Az Escort valóban gyönyörű, a karosszéria az átlagosnál fényévekkel jobb állapotban. Bár nem volt hibátlan (ennyi idősen melyik autó az?), látszott rajta, hogy mindig törődtek vele. A műszaki lejárt, kéken füstöl, de a motor a legkevesebb, a kaszni legyen jó. Alapos átnézés következett - mivel már volt korábban hasonló, tudtam mit kell nézni.  Mivel ez egy 1982-es XR3, ezért még karburátoros, nem pedig a K-Jetronicos XR3i, ezen kívül viszont nem sok jelentős különbség van a kettő között. Egy próbakör után alkudozni kezdtünk, viszonylag hamar sikerült megállapodnunk, így meg is írtuk a foglalóról szóló papírt… A beszélgetés közben kiderült, hogy a meghirdetett irányárat a tulajdonos sem tartotta feltétlen reálisnak, de arra pont jó volt, hogy csak komoly érdeklődők vegyék a fáradságot, hogy megnézzék. Így szerencsére nem kerülhetett az autó egy forróhevű, heves, utcai gyorsulós tuner kezébe. Kár lett volna érte…

Képgaléria a hazaérkezés utáni állapotról: http://www.schmidi.hu/kepek/xr3/2009aug/

A projekthez tartozó téma a fórumban: Escort XR3 - Schmidi

Schmidi 2010.02 - Escort XR3 - Schmidi , ,

Hozzászólások lezárva